سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه محیط زیست برای سه قوه الزام‌آور است
سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه محیط زیست برای سه قوه الزام‌آور است
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، با توجه به اهمیت موضوع برای سه قوه الزام‌آور است.

به گزارش«نبض انرژی» نورالله مرادی روز یکشنبه در نخستین همایش سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست افزود: بر اساس اهمیت و الزام آور اجرای سیاست های ابلاغی سه قوه باید در اجرای بندهای آن خط‌مشی و برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی اظهارداشت: سیاست‌های کلی نظام به مثابه چهارچوب و مبنای تصمیم‌گیری کلی کشور در عرصه‌های حکومتی و پیونددهنده بین اصول و اهداف نظام و دستگاه‌های حاکمیتی است.

مرادی ادامه داد: سال ١٣٩۴ سازمان ملل برنامه توسعه پایدار را طراحی و اعلام کرد یک ماه بعد از آن سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط رهبری ابلاغ شد؛ نکته مهم این است که در سیاست‌های کلی نظام موضوع انسان محور بودن مورد توجه است که البته این موضوع در برنامه سازمان ملل چندان پرداخته نشده است. این موضوع نشان می‌دهد که در سیاست‌های کلی نظام به اقلیم و فرهنگ حاکم بر کشور ما توجه شده است و مردم محور و مردم پایه بودن سیاست‌های ابلاغی را نشان می‌دهد.

سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست ارشادی نیست، الزام‌آور است

مرادی گفت: البته با گذشت هفت سال از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست تاکنون اقدام چندانی در اجرای این بندها انجام نشده است. شاید برخی، این سیاست‌ها را ارشادی تلقی کردند در حالیکه الزام‌آور است و باید حتما اجرا شود و جزو وظایف دستگاه های اجرایی است چون فرمایشات مقام معظم رهبری الزام آور بودن سیاست ها را تبیین کرده است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهارداشت: سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی بر اجرای این سیاست‌ها توجه ویژه دارد و همه نهادها را پای کار می‌آورد و با ابزارهای مناسب روند اجرا را ارزیابی می‌کند.

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم پیگیر اجرای سیاست‌های ابلاغی هستیم و تلاش می‌کنیم تا سیاست‌ها به عنوان یک نقشه راه نهادینه‌سازی شود.

منبع: ایرنا