تحویل 8 ساختگاه احداث نیروگاه خورشیدی در یزد به سرمایه‌گذاران
تحویل 8 ساختگاه احداث نیروگاه خورشیدی در یزد به سرمایه‌گذاران
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق و معاون وزیر نیرو در نشست با سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های خورشیدی و مسئولان استان یزد، از تحویل هشت ساختگاه احداث نیروگاه خورشیدی به سرمایه‌گذاران در این استان خبر داد.

به گزارش«نبض انرژی»”محمود کمانی” در این نشست با اشاره به تصویب طرح سامانه‌های ۵ کیلوواتی تجدید‌پذیر برای اقشار کم درآمد کشور با همکاری پنج نهاد اجرایی در قالب تفاهم‌نامه مشترک، گفت: برای استان یزد ۴ هزار سامانه خورشیدی 5 کیلوواتی در نظر گرفته شده که امروز با آغاز به کار طرح مذکور، این مهم محقق خواهد شد.
وی افزود: با اجرای این طرح، انرژی پاک برای حمایت از اقشار کم درآمد با یک فرایند بسیار مناسب تولید شده و کمکی برای تامین مخارج زندگی آن‌ها خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق و معاون وزیر نیرو ادامه داد: خانواده‌های تحت پوشش، توسط نهادهای حمایتی معرفی و پس از بررسی شرکت‌های توزیع نیروی برق، امکان احداث این سامانه‌ها در منازل آن‌ها تایید می‌شود.
کمانی تصریح کرد: بعد از این مرحله، شرکت‌های بزرگی که هر کدام حداقل پنج هزار واحد را برای تامین تجهیزات و خدمات پس از فروش و گارانتی تعهد کرده‌اند، تجهیزات را ارائه نموده و با کمک شرکت‌های محلی، کار احداث سامانه ها و تجهیزات آنها آغاز می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه برای خانواده‌هایی که امکان احداث سامانه‌ها و تجهیزات در منازل آنها وجود ندارد باید تمهیداتی اندیشیده شود، گفت: در روستاها و شهرها این تجهیزات در زمین‌هایی که توسط استانداری تعیین می‌شود نصب شده و به صورت تجمیعی به شبکه متصل می‌شوند.
معاون وزیر نیرو اضافه کرد: در مرحله دوم برای ایجاد ساختگاه‌های زیر 10 مگاوات نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد.
کمانی صدور مجوز در اسرع وقت را بهترین انگیزه برای سرمایه‌گذاران دانست و گفت: امیدواریم مجوز اداره محیط زیست و منابع طبیعی و انشعابات در اسرع وقت صادر شود تا سرمایه‌گذاران دغدغه صدور مجوز را نداشته باشند.
وی با اشاره به طرح تامین برق صنایع توسط وزارت نیرو گفت: در این طرح شرکت‌های صنعتی که خواهان نداشتن محدودیت برق هستند، با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ارائه برق آن‌ها به شبکه، به همان میزان مشمول قطعی برق نمی‌شوند.

“ابوالفضل اسدی” مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد نیز در این نشست گفت: در مناقصه اول ساتبا، استان یزد برای سرمایه‌گذاری 220 مگاواتی نیروگاه‌های خورشیدی انتخاب و با ایجاد ساختگاه‌ها در شهرستان‌های ابرکوه، مهریز و بافق موافقت شد.