گزارش ۲۰۲۲ چشم‌انداز جهانی نفت اوپک آبان‌ماه منتشر می‌شود
گزارش ۲۰۲۲ چشم‌انداز جهانی نفت اوپک آبان‌ماه منتشر می‌شود
گزارش چشم‌انداز جهانی نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال ۲۰۲۲، آبان‌ماه ۱۴۰۱ طی مراسمی رسمی در سطح عمومی منتشر می‌شود.

به گزارش«نبض انرژی» بیست‌ودومین نشست ویژه کمیسیون اقتصادی اوپک (Special Economic Board) به‌صورت حضوری در مقر دبیرخانه اوپک در وین (اتریش) با حضور نمایندگان ملی و کارشناسان کشورهای عضو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته (۱۵ و ۱۶ شهریورماه) برگزار شد.

 ریاست این نشست را  هیثم الغیص (Haitham Al Ghais)  دبیرکل اوپک به‌عهده داشت و دستور کار آن، بررسی مطالعات دبیرخانه درباره مسائل و تحولات بلندمدت انرژی و نفت بود.

نمایندگان کشورهای عضو شرکت کننده در این نشست نظرات خود درباره این مطالعات مطرح کردند. هیئت کارشناسی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران به مسئولیت افشین جوان، نماینده ملی ایران در اوپک، مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، در این نشست حضور داشت.

در این نشست تخصصی، مطالعه آینده‌نگری دبیرخانه اوپک درباره چشم‌انداز جهانی نفت بر اساس تحولات جاری و سناریوسازی آینده، بررسی و ارزیابی شد.

در بخش‌های مختلف نشست یادشده، فروض، روش‌شناسی و نتایج اولیه برآورد الگوی جهانی انرژی اوپک از سوی کارشناسان اداره مطالعات انرژی دبیرخانه اوپک از روند تقاضای انرژی جهان، عرضه و تقاضای جهانی و منطقه‌ای نفت و سرمایه‌گذاری مورد نیاز در بخش بالادستی و پایین‌دستی نفت تا سال ۲۰۴۵ ارائه شد.

موضوع گذار به انرژی پاک، سیاست‌های جهانی اقلیمی و توسعه فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه در بخش تولید برق و حمل‌ونقل (خودروهای برقی) و تأثیر این تحولات بر تقاضای جهانی نفت در چارچوب سناریوهای مختلف ارزیابی شد.

اعضای هیئت‌های کشورهای عضو در طول نشست درباره هریک از بخش‌ها، پرسش‌ها، نظرها و توصیه‌های خود را مطرح کردند و خواستار اعمال برخی اصلاحات کلیدی در گزارش‌های نهایی مطالعات دبیرخانه شدند. دبیرخانه اوپک با توجه به نظرات و رویکردهای ارائه شده، گزارش چشم‌انداز جهانی نفت اوپک (World Oil Outlook) در سال ۲۰۲۲ را آبان‌ماه امسال در مراسمی در سطح عمومی منتشر خواهد کرد.

طبق نتایج اولیه، پیش‌بینی ترکیب تقاضای جهانی انرژی تا سال ۲۰۴۵ به تفکیک حامل‌های انرژی از جمله نفت و گاز در سناریوی پایه نشان می‌دهد سهم گاز طبیعی به ۲۴ درصد افزایش خواهد یافت و با وجود کاهش ۲ درصدی سهم نفت در تقاضای جهانی انرژی، همچنان نفت با سهم ۲۹ درصد بیشترین سهم را خواهد داشت. در عین حال، سناریوهای موسوم به اهداف اقلیمی و توسعه پایدار ارائه‌شده در نشست یادشده نشان می‌دهد در صورت پیگیری جدی و در حد وسیع این سناریوها، تقاضای سوخت‌های فسیلی از جمله نفت و گاز می‌تواند در دو دهه آینده به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

 برای حفظ سهم نفت در ترکیب انرژی جهان، توسعه فناوری‌هایی کربن‌زدایی در صنعت نفت کشورهای عضو اوپک اهمیت حیاتی دارد.