احیای دریاچه ارومیه نیازمند اقدامات اورژانسی است
احیای دریاچه ارومیه نیازمند اقدامات اورژانسی است
رئیس هیات تحقیق و تفحص از فعالیت های ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: اقدامات اورژانسی برای احیا دریاچه ارومیه همزمان با پیشبرد فرایند تحقیق و تفحص باید انجام شود.

به گزارش«نبض انرژی» روح الله متفکر آزاد روز پنجشنبه در گفت گو با خبرنگاران گفت: هیات تحقیق و تفحص وظیفه بررسی و واکاوی فرآیند های انجام شده از گذشته تا کنون و گزارش ترک فعل های احتمالی در ستاد احیا دریاچه ارومیه را بر عهده دارد؛ در این فرآیند از هیچ اچحافی چشم پوشی نخواهد شد، اما در وضعیت فعلی منتظر نتایج حاصل از هیئت تحقیق و تفحص نخواهیم ماند و مطالبات مردم در خصوص دریاچه را پی‌گیری خواهیم کرد.

وی یادآوری کرد: اخیرأ نیز طی جلسه ای با معاون اول رئیس جمهور، مطالبات را مطرح کردیم که نتایج مناسبی داشت و باید تحقق یابد؛ دولت بایستی با تمام قوا، تلاش های خود را برای احیا اورژانسی دریاچه ارومیه مصروف دارد، زیرا در وضعیت فعلی دیگر جایی برای کم کاری و خطا در بحث احیا نگین فیروزه آذربایجان نداریم.

وی اضافه کرد: وضعیت امروز دریاچه حاصل عدم توجه در خور در مدیریت سابق است که در تحقیق و تفحص با ظرافت و دقت بالا بررسی و به سمع و نظر مردم و مسئولان مربوطه خواهد رسید.

متفکرآزاد ادامه داد: خوشبختانه با کاهش دما در هفته های آینده میزان تبخیر آب دریاچه کاهش خواهد یافت و از دولت و مجموعه های اجرایی انتظار داریم با آغاز سال آبی جدید، تمام قد و به صورت ضربتی برای جلوگیری از مرگ دریاچه تلاش کنند.

وی گفت: بنده و همکارانم نیز در مجلس شورای اسلامی از هیچ تلاشی برای رفع موانع قانونی و جذب اعتبارات لازم برای احیا دریاچه ارومیه دریغ نخواهیم کرد.

وی افزود: امیدواریم در مرحله اول با تلاش دولت و مجلس و با همراهی مردم هرچه سریع تر شاهد رسیدن سطح دریاچه به تراز

هیدرولوژیک باشیم.

دریاچه ارومیه به عنوان یکی از سه دریاچه بزرگ شور جهان در ۲ دهه اخیر به دلایلی همچون خشکسالی مداوم، برداشت بی رویه منابع آب زیرزمینی در حوضه آبریز، توسعه باغات و کشاورزی و سدسازی شروع به خشکیده کرده است.

کارشناسان می گویند خشکیدن کامل این دریاچه و گرد و غبار نمکی آن زندگی ۱۵ میلیون نفر را تهدید می کند.