کاهش قیمت نفت عربستان برای آسیا و اروپا
کاهش قیمت نفت عربستان برای آسیا و اروپا
شرکت نفت آرامکوی عربستان شاخص نفت خام سبک عرب برای فروش در آسیا را ۳ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه و قیمت فروش نفت به خریداران اروپایی را ۲ دلار در هر بشکه پایین آورده‌است. این اولین کاهش قیمت نفت عربستان طی ۴ ماه گذشته است.

به گزارش«نبض انرژی»به نقل از اویل پرایس، شرکت نفت آرامکوی عربستان برای اولین‌بار طی 4 ماه گذشته قیمت صادرات نفت خام به بازار اروپا و آسیا را یک روز پس‌از توافق اوپک پلاس برای کاهش 100 هزار بشکه‌ای تولید، پایین آورده‌است.

آرامکو شاخص نفت خام سبک عرب برای فروش در آسیا را 3 دلار و 95 سنت در هر بشکه و قیمت فروش نفت به خریداران اروپایی را 2 دلار در هر بشکه پایین آورده‌است. این در حالی است که قیمت نفت برای بازار آمریکا تغییری نداشته‌است. انتظار می‌رود قیمت انواع درجات سنگین‌تر و سبک نفت 0.50 سنت در هر بشکه افزایش داشته باشد.

این کاهش قیمت به دنبال اوج قیمت نفت سبک عرب در ماه سپتامبر صورت گرفت که به 9 دلار و 80 سنت بالاتر از متوسط شاخص عمان/دوبی رسیده بود. نفت فوق سبک عرب هم 10 دلار و 95 سنت بالاتر از این شاخص به فروش می‌رسید. با توجه به این کاهش قیمت، خریداران آسیایی باید در ماه اکتبر نفت سبک عرب را 5 دلار و 85 سنت بالاتر از شاخص عمان/دوبی خریداری کنند.

ائتلاف اوپک پلاس در روز دوشنبه توافق کرد 100 هزار بشکه در روز از تولید خود را در ماه اکتبر کاهش دهد. این تصمیم علی‌رغم مخالفت روسیه گرفته شد و به‌معنای بازگشت سطح تولید به سهمیه ماه اوت است.

به‌نظر می‌رسد این تصمیم اوپک پلاس تا حد زیادی نمادین بوده و نشان می‌دهد این ائتلاف آماده‌است هر زمانی‌که لازم باشد تولید خود را برای ثابت نگه‌داشتن قیمت نفت پایین بیاورد.

این کاهش قیمت همچنین پس‌از اطلاعیه مسکو مبنی‌بر افزایش صادرات نفت به آسیا در پاسخ به تصمیم گروه 7 برای قرار دادن سقف قیمت بر نفت روسیه از پنجم دسامبر صورت‌گرفته است. ممنوعیت واردات نفت دریایی روسیه توسط اتحادیه اروپا از پنجم دسامبر آغاز می‌شود.

روسیه از زمان حمله به اوکراین و آغاز تحریم واردات نفت خام و سوخت این کشور توسط آمریکا و انگلیس، مسیر صادرات نفت خود را از اروپا و آسیا تغییر داده‌است.

منبع: تسنیم