سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری برای تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی
سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری برای تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اجرای ۶۰۰ میلیون دلار طرح پتروشیمی در این شرکت، گفت: با اجرای این طرح ها، ۳۶۰ هزار تن به ظرفیت تولید پتروشیمی اضافه خواهد شد که همگی در تکمیل زنجیره ارزش است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» «رشید قانعی» امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه در یک ماه گذشته در بازار سرمایه رشد خوبی داشتیم، افزود: اشکالات در مدیریت جدید هلدینگ خلیج فارس برطرف شده است. اکنون ۸ طرح تولیدی در پترول داریم که پتروشیمی صدف و ارغوان گستر از آن جمله است.
قانعی تاکید کرد: همچنین ۳ پتروشیمی تولیدی داریم که شامل پتروشیمی ایلام، ارومیه و لردگان است. در پتروشیمی ارومیه کودهای متنوع تولید می شود و یک واحد کریستال ملامین دارد. در ابتدای کار، ظرفیت پتروشیمی ارومیه را بررسی کردیم تا واحد سولفات پتاسیم آن را به ۱۰۰ درصد برسانیم.
مدیرعامل پترول با اشاره به اینکه ‌اسید کلریک به عنوان محصول جانبی  تولید می‌شود، افزود: یک واحد جانبی در حال ساخت است تا از این محصول، محصولی تولید شود که اکنون نیاز کشور از واردات تامین می‌شود. از مرداد ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ تولید محصولات در پتروشیمی ایلام، حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته است. در محصولات شیمیایی نیز رشد فروش خوبی داشتیم.
وی با تاکید بر اینکه پتروشیمی ایلام با مشکل خوراک رو به رو بود، افزود: ۳ روش پیش‌بینی کردیم تا خوراک این واحد را به ۱۰۰ درصد برسانیم.
مدیرعامل پترول استفاده از یک واحد داخلی و  از اتان فشرده را یکی از راهکارهای تامین خوراک دانست و ادامه داد: تا آذرماه تامین خوراک پتروشیمی ایلام به ۱۰۰ درصد می‌رسد.
وی از حضور هلدینگ خلیج فارس برای توسعه چاه های تنگه بیجار خبر داد و گفت: با این کار تا ۲۰ سال، گاز تولیدی از این چاه ها به عنوان خوراک پتروشیمی ایلام مورد استفاده قرار می‌گیرد. در یک سال آینده ۵ محصول دانش بنیان جدید به سبد محصولات پتروشیمی اضافه شود.
وی افزود: در پتروشیمی لردگان، به دلیل قطع برق در اوایل تیرماه، مشکلی ایجاد شد و ما اعلام خسارت به وزارت نیرو کردیم. با این حال، لردگان به ۸۵ درصد تولید رسیده و به محض اینکه تولید به ۱۰۰ درصد برسیم، برنامه ای برای افزایش تولید داریم.
قانعی در پاسخ به ایرنا تاکید کرد: ۶۰۰ میلیون دلار طرح در دست اجرا داریم و در تلاشیم تا طرح‌هایی که پیشرفت بیشتری دارند و به تولید نزدیک هستند، سریعتر عملیاتی شود که ۳۶۰ هزار تن به ظفیت تولید پترول افزوده خواهد شد. این محصولات همه در حوزه پایین دستی و تکمیل زنجیره ارزش است . بنزین پرولیز این طرح را داریم که این محصول را به بنزن تبدیل کنیم.