اخذ گرنت بین‌المللی و توسعه بازار در سطح بین‌المللی در دستور کار پارک نفت
اخذ گرنت بین‌المللی و توسعه بازار در سطح بین‌المللی در دستور کار پارک نفت
رییس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت از اقدامات این پارک برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی شرکت‌های مستقر در این پارک خبر داد و گفت: پارک‌های فناوری جزو مناطق آزاد تلقی می‌شوند؛ از این رو می‌توان خارج از تحریم‌ها، مبادلات فنی و علمی خود را در سطح بین‌المللی گسترش داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»اسماعیل کفایتی، با اشاره به برنامه‌های آتی پارک نوآوری و فناوری نفت، افزود: اعطای گرنت‌های بین‌المللی از جمله برنامه‌های آتی این پارک فناوری به شمار می‌رود. در این برنامه به جای اینکه نخبگان به کشورهای دیگر مهاجرت کنند، درصدد هستیم گرنت‌های بین‌المللی را دریافت کنیم تا طرح‌های تحقیقاتی از سوی محققان ایرانی در کشور، اجرایی و حاصل تحقیقات آن به کشور متقاضی ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه در حال برنامه‌ریزی هستیم، اضافه کرد: پارک‌های فناوری در قالب مناطق آزاد تلقی می‌شوند و این امر موجب می‌شود که خارج از تحریم‌ها فعالیت‌های خود و همچنین مبادلات فنی و علمی خود را در سطح بین‌المللی ادامه دهند.

کفایتی نمونه این همکاری‌های بین‌المللی را با کشور روسیه دانست و افزود: این همکاری در حوزه کاتالیست‌ها بوده است. در این همکاری شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه کاتالیست با شرکت‌های روسی دیدار کردند و در نهایت دو قرار تولید کاتالیست منعقد شد.

رییس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، با بیان اینکه در کشور ظرفیت‌های فناورانه زیادی وجود دارد که می‌تواند شرکت‌های ایرانی را به شرکت‌هایی از کشورهایی چون چین و آلمان برای توسعه فناوری، متصل کند، یادآور شد: این اقدامات در حوزه به‌هم‌رسانی‌ها در حال اجرا است و امیدواریم این ظرفیت‌های بین‌المللی را با کشورهایی چون عراق، ونزوئلا و برخی کشورهای اروپایی، آفریقایی و یا آسیای میانه توسعه دهیم.

به گزارش ایسنا، با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان مقرر شده است هر دستگاه نسبت به حوزه‌های دانش‌بنیانی خود اقدام کند و در این راستا بر اساس این قانون، آیین‌نامه‌های وزارتخانه‌های مختلف تدوین و ابلاغ می‌شود.

بر اساس آیین‌نامه تولید، دانش بنیان و اشتغال‌زایی در صنعت نفت، وزارت نفت موظف است با همکاری وزارت علوم و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری نسبت به توسعه و تقویت زیست‌بوم نوآوری و فناوری اقدام کند و در این زمینه دستورالعمل مرتبط با این ماده با تاکید بر استفاده از خدمات شرکت‌های دانش بنیان به صورت زنجیره‌ای و سایر ظرفیت‌های موجود و استفاده از محصولات شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به صورت زنجیره‌ای ظرف دو ماه تدوین و توسط وزیر نفت ابلاغ خواهد شد.

معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری نیز موظف شده تا در مدت ۳ ماه با همکاری وزارت نفت بر اساس سند تلفیقی راهبرد (استراتژی)، فناوری که توسط وزارت نفت و معاونت تهیه و ابلاغ می‌شود، از طریق برگزاری رویدادهای فناورانه نسبت به اعلام تقاضاهای فناورانه و نیازهای وارداتی صنعت نفت و ثبت آنها در سامانه‌های به هم‌رسانی نیاز به توانمندی (عرضه و تقاضا) و نظام ایده‌ها و نیازها (نان) اقدام کند.

در این آیین‌نامه همچنین تاکید شده وزارت نفت با همکاری معاونت علمی موظف است در مدت ۲ ماه دستورالعمل بازنگری نظام ارزیابی پیمانکاران مانند شرکت‌های اکتشاف و تولید، سازندگان و تامین کنندگان را به نحوی که دانش‌بنیان شدن آنها را تسهیل کند، با تاکید بر خودکفایی در تولید مواد، تجهیزات و خدمات مورد نیاز صنعت نفت و تسهیل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کننده تجهیزات و مواد به فهرست بلند سازندگان و تضمین‌کنندگان داخلی و خارجی، تدوین و ابلاغ کند.

همچنین در راستای حمایت از تولید و مواد تجهیزات راهبردی حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و به منظور کاهش خطر تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان، وزارت نفت موظف است با همکاری معاونت علمی و بیمه مرکزی و از طریق شرکت‌های بیمه و صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنعت نفت، جبران خسارت‌های احتمالی ناشی از به‌کارگیری محصولات بیمه و صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنعت نفت را با طراحی ساز و کار بیمه‌ای نوین تضمین کند.

دستورالعمل اجرایی این ماده در مدت ۲ ماه توسط وزارت نفت با همکاری معاونت علمی تهیه و ابلاغ کند.

وزارت نفت مجاز شده است با همکاری معاونت علمی و با اولویت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و واحدهای مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری نسبت به ایجاد، راه‌اندازی و گسترش بخش‌های پتروشیمیایی/پتروپالایشگاهی متمرکز و هم‌افزایی به منظور توسعه پایین‌دست صنعت پتروشیمی، اشتغال‌زایی، تولید ارزش افزوده و جلوگیری از ارزبری در پارک‌های علم و فناوری موجود اقدام کند.

همچنین شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و واحدهای مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری مجاز هستند در صورت لزوم خوراک مورد نیاز خود را از طریق واردات و با رعایت قوانین و مقررات مربوط تامین کنند.

منبع: ایسنا