هند برای تامین نفت خام به منطقه خلیج فارس چشم دوخته است
هند برای تامین نفت خام به منطقه خلیج فارس چشم دوخته است
وزیر نفت و گاز طبیعی هند گفت بیشتر نفت خام مورد نیاز این کشور در آینده نزدیک از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و عراق تامین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از رویترز، «هاردیپ سینگ پوری»، وزیر نفت و گاز طبیعی هند، در کنفرانس میلان با تاکید بر اینکه کشورش به دنبال تامین امنیت و انرژی مقرون به صرفه است، گفت: بیشتر نفت خام کشورش در آینده نزدیک از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و عراق تامین خواهد شد.

پالایشگاه‌های هندی نفت نسبتا ارزان روسیه را خریداری می‌کنند که شرکت‌ها و کشورهای غربی از زمان اعمال تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل آنچه «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌خواند، دوری می‌کنند.

واردات هند از نفت روسیه ۴.۷ برابر یا بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ماه آوریل تا مه (فروردین تا خرداد) افزایش یافت، اما در ماه جولای (تیر) کاهش یافت.

پوری در گفت‌وگو با رویترز در حاشیه نمایشگاه گازتک گفت: تا جایی که به هند مربوط می‌شود، من در آینده قابل پیش‌بینی می‌بینم که بسیاری از نفت خام ما از عربستان سعودی، عراق، ابوظبی، کویت و غیره تامین خواهد شد.

اگرچه واردات نفت از روسیه در ماه جولای نسبت به ژوئن ۷.۳ درصد کاهش یافت اما مسکو دومین تامین کننده بزرگ نفت این کشور پس از عراق باقی ماند.

پوری گفت: تا پایان سال مالی در ۳۱ مارس ۲۰۲۲، خرید هند از روسیه تنها ۰.۲ درصد بود، اما بعداً با  پیش آمدن مشکلات در وضعیت کشورهای جهان، واردات از روسیه افزایش یافت. ما شروع به خرید کمی بیشتر کردیم، اما هنوز هم کسری از آنچه اروپا از روسیه می‌خرد را می‌خریم.

پوری در پاسخ به این سوال که آیا خرید نفت روسیه در آینده افزایش یا کاهش خواهد یافت، گفت هیچ گزینه ای را رد نمی کند زیرا هند ناگزیر به تامین نفت و انرژی مورد نیاز خود از طریق گزینه های گوناگون است.

در حالی که دولت نخست وزیر نارندرا مودی برای روابط خوب با واشنگتن و غرب ارزش قائل است، مقامات هندی می گویند نیازهای داخلی در اولویت است و استدلال می کنند که روسیه، دوست بهتری نسبت به ایالات متحده در همکاری های حوزه انرژی بوده است.

پوری گفت: افزایش قیمت جهانی انرژی به طور مستقیم با جنگ در اوکراین مرتبط نیست، بلکه به تعادل نامناسب بین عرضه و تقاضا مرتبط است و وضعیت ژئوپلیتیکی یک عامل اثر گذار بر این موضوع است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا او از سقف قیمتی نفت روسیه حمایت می کند، گفت: این موضوع را زمانی که جزئیات بیشتری در دسترس قرار گیرد بررسی خواهیم کرد.