طرح آبرسانی غدیر کیفیت و اطمینان بخشی تامین آب را افزایش می‌دهد
طرح آبرسانی غدیر کیفیت و اطمینان بخشی تامین آب را افزایش می‌دهد
استاندار خوزستان با اشاره به ویژگی‌های طرح آبرسانی غدیر گفت: این طرح استانداردهای کیفیت آب و اطمینان بخشی تامین آب را در خوزستان به شکل چشمگیر افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»صادق خلیلیان شامگاه یکشنبه در گفت و گوی زنده رادیویی در خصوص ویژگی‌ها و مزایای طرح آبرسانی غدیر بیان کرد: طرح بزرگ آبرسانی غدیر که بنا بود سه ساله انجام شود با پیگیری و تمهید اندیشیده شده از سوی دولت در مدت زمان ۱۰ ماه  به بهره برداری رسید که این اقدام در نوع خود بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه در ابتدا منبع تامین آب این طرح رودخانه کرخه انتخاب شده بود افزود: در طرح میان مدت، رودخانه دز که از نظر کیفیت آب از سطح استاندارد بالای جهانی برخوردار است به عنوان منبع تامین کننده قرار گرفت. میزان EC (شوری آب) رودخانه دز بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ است در حالی که همین شاخص در رودخانه کرخه به یک هزار و ۸۰۰ تا یک هزار و ۹۰۰ می‌رسد.

استاندار خوزستان ادامه داد: در این طرح آب ۵۲ درصد از جمعیت شهری و روستایی استان خوزستان به صورت پایدار تامین شده است.

وی گفت: در اجرای طرح آبرسانی غدیر از خدمات فنی و مهندسی جوانان کشور بهره‌گیری شده است و تجهیزات به کار رفته نیز از تولیدات داخلی هستند که اتفاقی مهمی در اجرای این ابر پروژه به شمار می‌رود.

خلیلیان عبور لوله از زیر رودخانه کرخه هنگام اجرای این طرح را از دیگر ویژگی‌های آن بیان کرد و بیان کرد: در این طرح ۱۰ پمپ بزرگ در مجموع ۱۰ متر مکعب آب بر ثانیه را از رودخانه دز و ۱۰ متر مکعب بر ثانیه آب از کرخه منتقل می‌شود که اتصال همزمان منابع آبی ۲ رودخانه به این طرح علاوه بر افزایش قدرت انعطاف در تامین آب، مشکلات ناشی از تنش آبی به ویژه در شرایط خشکسالی در مناطق مرکزی، غربی و جنوب غربی خوزستان را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.

ابرپروژه آبرسانی غدیر که از ۱۰ سال پیش در خوزستان آغاز شده است، به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی خاورمیانه روز جمعه ۱۱ شهریور با حضور رییس جمهور در این استان به بهره‌برداری رسید.