برنامه شرکت‌های چینی برای گذار انرژی چیست؟
برنامه شرکت‌های چینی برای گذار انرژی چیست؟
افزایش درآمدهای بخش بالادستی نفت و گاز سه شرکت بزرگ ملی نفت چین در نتیجه افزایش اخیر قیمت‌های نفت و گاز ابزاری برای پیشبرد برنامه‌های گذار انرژی و کربن‌زدایی فعالیت‌های آنها فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»گزارش عملکرد شرکت‌های پتروچاینا (PetroChina)، سینوک (CNOOC) و سینوپک (Sinopec) در نیمه‌ نخست ۲۰۲۲ که هفته گذشته منتشر شد، از جمله بیانگر افزایش تولید داخلی گاز به‌عنوان یکی از اهداف کلیدی سیاست‌های انرژی پکن است. در ماه ژوئن دو شرکت پتروچاینا و سنوک در بیانیه‌هایی جداگانه اهداف و برنامه‌های کربن‌زدایی خود را اعلام کرده بودند.

کربن‌زدایی در پتروچاینا

شرکت پتروچاینا که بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده نفت و گاز از مجموعه شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) است، در برنامه اقدام توسعه سبز خود، هدفی را برای حیطه سوم انتشار (Scope ۳) یا انتشار ناشی از مصرف محصول تعیین کرد. تا آن زمان، پتروچاینا فقط در مورد هدف‌گذاری حیطه‌های ۱ و ۲ انتشار گازهای گلخانه‌ای خود که مربوط به بخش عملیاتی است، صحبت کرده بود و متعهد شد انتشار این دو حیطه تا سال ۲۰۲۵ به اوج خود برسد و سپس کاهش یابد.

مدیر تحقیقات شرکت تحقیقاتی وودمکنزی معتقد است هدف‌گذاری کاهش انتشار در حیطه سوم از سوی شرکت پتروچاینا نقطه عطف قابل‌توجهی است.

وی گفت: این هدف‌گذاری برای شرکت‌های ضعیف نیست. تنها تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های نفتی در سراسر جهان در اهداف کربن‌زدایی خود به کاهش در حیطه سوم انتشار پرداخته‌اند.

پتروچاینا کاهش ۳۰ درصدی انتشار ترکیبی در حیطه‌های ۱، ۲ و ۳ از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۳۵ و کاهش ۵۵ درصدی نسبت سطوح انتشار ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۵۰ را هدف‌گذاری کرده است.

شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی، شرکت آمریکایی اکسیدنتال (Occidental)  و شرکت کلمبیایی اکوپترول (Ecopetrol) از جمله شرکت‌های نسبتاً معدود در سراسر جهان هستند که انتشار حیطه ۳ را در اهداف کاهش انتشار خود گنجانده‌اند.

پتروچاینا همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به ارائه‌دهنده پیشرو خدمات فناوری جذب، ذخیره و استفاده کربن (CCUS) تبدیل شود. انتظار می‌رود این شرکت ظرفیت سالانه جذب، ذخیره و استفاده کربن خود را از ۳.۷ میلیون تن کنونی به ۱۰۰ میلیون تن تا سال ۲۰۲۵ افزایش دهد.

سینوک پیشرو در هزینه برای انرژی سبز

سینوک متعهد شده است سرمایه‌گذاری‌های خود در انرژی پاک را از ۵ تا ۱۰ درصد کنونی به ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل هزینه‌های سرمایه‌ای خود در سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ افزایش دهد. این کار سبب می‌شود این شرکت از نظر هزینه انرژی سبز به‌عنوان درصدی از کل سرمایه، در میان شرکت‌های ملی نفت پیشرو باشد.

این شرکت همچنین مهلت زمانی برای محدود کردن انتشار کربن خود تا سال ۲۰۲۸ تعیین کرده است که سه سال دیرتر از زمان تعیین‌شده از سوی شرکت پتروچاینا است. این شرکت همچنین به رقیبان چینی خود در تعیین هدف خالص انتشار صفر کربن تا حدود سال ۲۰۵۰ پیوسته که ۱۰ سال جلوتر از هدف ملی چین در این زمینه است.

سینوک با تکیه بر مزیت خود به‌عنوان متخصص بخش نفت و گاز دریایی چین در ابتدا تلاش‌های گذار انرژی و کم‌کربن خود را روی برق بادی دریایی متمرکز کرده بود، اما هم‌اکنون به‌طور فزاینده‌ای به فناوری جذب و ذخیره‌ کربن (CCS) روی آورده است. این شرکت در ماه ژوئن، نخستین پروژه آزمایشی جذب و ذخیره کربن فراساحلی چین را تکمیل کرد که ظرفیت جداسازی سالانه ۳۰۰ هزار تن کربن را از میدان نفت Enping ۱۵-۱ دارد.

این شرکت همچنین یادداشت تفاهمی با شرکت‌های اکسون‌موبیل و شل برای مطالعه پروژه بسیار بزرگ‌تر ۱۰ میلیون تنی جذب و ذخیره کربن در مرکز پتروشیمی دایا (Daya) در استان گوانگدونگ (Guangdong) امضا کرده است.

توسعه هیدروژن از سوی سینوپک

سینوپک که بزرگ‌ترین پالایشگر نفت چین است، قصد دارد از مزیت شبکه بیش از ۳۰ هزار جایگاه سوخت خرده‌فروشی خود برای کربن‌زدایی استفاده کند که دسترسی مستقیم به مصرف‌کنندگان چینی را به این شرکت می‌دهد.

این شرکت نخستین شرکت چینی است که در زمینه‌ هیدروژن اقدام کرده و در قالب طرحی پنج‌ساله ۴.۶ میلیارد دلار برای توسعه قابلیت‌های خود در تولید و توزیع هیدروژن بین ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ اختصاص داده است.

سینوپک در چارچوب طرح یادشده برای خود هدف‌گذاری کرده است که تا سال ۲۰۲۵، به ظرفیت سالانه تولید ۵۰۰ هزار تن هیدروژن سبز دست یابد. این شرکت در نیمه ‌سال آینده اولین پروژه هیدروژن سبز خود را در شهر اوردوس (Ordos)، واقع در مغولستان داخلی در شمال چین، راه‌اندازی خواهد کرد. این پروژه که ابتدا برای راه‌اندازی در اواسط ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده بود، انتظار می‌رود ۱۰ هزار تن هیدروژن سبز در سال را با استفاده از انرژی باد و خورشید برای استفاده در یک کارخانه شیمیایی تولید کند.

مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت