افزایش فروش نفت و جلوگیری از خام فروشی با سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی
افزایش فروش نفت و جلوگیری از خام فروشی با سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی
یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که تاسیس پالایشگاه هزینه زیادی دارد، می‌توان با صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها از پالایشگاه‌های فراسرزمینی استفاده کنیم که هم فروش نفت کشور افزایش می‌یابد و هم از خام‌فروشی جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» ناگفته پیداست که برای کشور نفت خیزی مانند ایران، فروش نفت یکی از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد است و با توجه به تحریم‌ها، نمی‌توانیم به‌راحتی نفت خود را به فروش برسانیم؛ اما اخیراً موضوع خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی در دستور کار قرار گرفته است.

به عقیده کارشناسان دوری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده در این زمینه ضرورت امروز کشور است که منافع ما را برآورده می‌کند؛ اما این امر مستلزم ساخت پالایشگاه است که سرمایه‌گذاری هنگفتی را می‌طلبد. به همین دلیل سیاست‌گذاران به فکر راه‌های جایگزین همچون استفاده از پالایشگاه‌های فراسرزمینی و یا نیمه‌کاره کشورهای دوست برای پالایش نفت کشورمان افتاده‌اند که اخیراً وزارت نفت قراردادی در این زمینه با کشور ونزوئلا به امضا رسانده است.

«علی‌اکبر علیزاده برمی» نماینده مردم در مجلس و  عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در خصوص خام‌فروشی نفت و گاز اظهار کرد: خام فروشی انرژی به ضرر کشور است، زیرا می‌توانیم ده‌ها مشتقات دیگر از آنها تولید کنیم و با ارزش افزوده بسیار بالاتری بفروشیم.

وی تاکید کرد: اما با خانم فروشی نفت و گاز، دوباره باید فرآورده‌ها را با قیمت گزافی از خریداران نفت خام خریداری کنیم؛ این به معنای ضرر است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای اجتناب از خام فروشی یک راه‌حل است. در شرایط فعلی که تحریم هستیم و تأسیس پالایشگاه هزینه زیادی می‌طلبد، می‌توانیم با صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها از پالایشگاه‌های نیمه فعال آنها استفاده کنیم.

علیزاده برمی ادامه داد: با این روش فروش نفت کشور افزایش می‌یابد و این رویکرد باید توسعه پیدا کند. می‌توان گفت که مهم‌ترین دستاورد حوزه انرژی دولت در یک سال اخیر همین موضوع بوده است. اصل موضوع این است که باید بپذیریم خام‌فروشی بدترین ضربه به کشور است و برای حل آن راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از پالایشگاه‌های فراسرزمینی است.

وی افزود: استفاده از پالایشگاه‌های فراسرزمینی اقدام درستی است و می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد؛ اما مهم این است که فقط به این روش اکتفا نکنیم؛ بلکه به آن به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های موجود نگاه کنیم.

این نماینده مجلس در خصوص تلاش‌های دولت سیزدهم در زمینه بازارسازی برای فروش نفت، خاطرنشان کرد: باید در نظر داشته باشیم که دولت سیزدهم یک ویرانه ورشکسته را تحویل گرفت.

علیزاده برمی به جود مشکلات جدی در ارتباط با بنزین اشاره کرد و گفت: بخشی از ناترازی فعلی به فرهنگ ما در استفاده از این ماده سوختی برمی‌گردد که باید حل شود و بخش دیگری از آن به صنعت بر می‌گردد، زیرا خودروهایی در کشور داریم که مصرف بسیار بالایی دارند، برای حل این موضوع نیز باید چاره اندیشی کنیم.

وی بیان کرد: استفاده از شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند در این زمینه کارساز باشد. این مسایل سیاست‌هایی هستند که در درازمدت در یک مجموعه منسجم باید در پیش گرفته شود، اما برای رفع ناترازی بنزین در کوتاه مدت می‌توانیم از ظرفیت خروجی پالایشگاه‌های فراسرزمینی که با آن‌ها همکاری داریم، استفاده کنیم.

منبع: ایرنا