هنوز تونل کانی سیب آماده نشده است/ پیگیر حق‌آبه دریاچه ارومیه هستیم
هنوز تونل کانی سیب آماده نشده است/ پیگیر حق‌آبه دریاچه ارومیه هستیم
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه بر روی نجات دریاچه متمرکز شده ایم، گفت: الان آمادگی برای انتقال ۶٠٠ میلیون متر مکعب آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه وجود دارد اما هنوز تونل کانی سیب آماده نشده است تا آب منتقل شود.

به گزارش خبرنگار«نبض انرژی» یکی از مسائلی که امروزه مورد توجه و انتقاد قرار گرفته موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه است. برخی از کارشناسان عدم مدیریت صحیح و کشت نامناسب و استخراج آبهای زیرزمینی را عامل خشکی این دریاچه می‌دانند.

در همین راستا علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقد است که از نظر ما در روند خشک شدن دریاچه ارومیه تغییر اقلیم در اولویت قرار دارد اما متاسفانه تغییر کاربری هم به عادت تبدیل شده است. با توجه به اهمیت احیا و حفظ دریاچه ارومیه، نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری ارسال و شرایط دریاچه و لزوم احیای آن‌را در هفت بند تعیین کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شرایط سازگاری با تغییر اقلیم می تواند تا حد زیادی مشکل را برطرف کند، در دولت قبلی و از زمان ایجاد ستاد احیای دریاچه ارومیه اقدامات سخت افزاری زیادی با هزینه های هنگفتی صورت گرفته است که باید در این دولت تلاش کنیم تا به پایان برسد و این هزینه‌ها نتیجه بخش باشد.

سلاجقه با تاکید بر اینکه بر روی نجات دریاچه متمرکز شده ایم، گفت: الان آمادگی برای انتقال ۶٠٠ میلیون متر مکعب آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه وجود دارد اما هنوز تونل کانی سیب آماده نشده است تا آب منتقل شود؛ از سوی دیگر تصفیه خانه های ارومیه و تبریز آماده شده تا ١٠٠ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود.

وی اظهارداشت: از روزی که ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل گرفت، متاسفانه اراضی زیر کشت افزایش یافته است که این با رسالت ستاد تناقض دارد.

سلاجقه اضافه کرد: بحث بعدی ما با وزارت نیرو است تا حقابه دریاچه را بدهد اما مشکلی که در روند آزادسازی حقابه وجود دارد این است که در روند جاری سازی حقابه، آب در مسیر منحرف می شود و به تالاب نمی رسد از این رو در تلاشیم تا راهکارهایی ارایه دهیم که حقابه مستقیم به تالاب برسد و در تلاشیم تا این روند برای تالاب های دیگر هم اجرا شود.