بخشی از شهرستان دالاهو منطقه حفاظت شده می‌شود
بخشی از شهرستان دالاهو منطقه حفاظت شده می‌شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه اعلام کرد که به زودی منطقه «زرده» در شهرستان دالاهو به عنوان منطقه حفاظت شده محیط زیستی ثبت و معرفی خواهد شد.

به گزارش«نبض انرژی»«احد جلیلیان»، اظهار داشت: این تصمیم پس از بازدید های کارشناسی از این منطقه و مشاهده گونه های متنوع و پر تراکم جانوی در منطقه گرفته شده است.

وی مردم دالاهو را بهترین همیاران محیط زیست خطاب کرد و گفت: مردم دالاهو به ویژه روستای «زرده» از سالیان گذشته جزو بهترین حافظان محیط زیست بودند و به صورت خود جوش برای حفاظت از گونه های جانوری اقدام می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه وسعت مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست در کرمانشاه را ۲۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: به تازگی با اضافه شدن سه هزار و ۸۰۰ هکتار از ارتفاعات بمو در بخش ازگله شهرستان ثلاث باباجانی به عنوان منطقه شکار و تیر اندازی ممنوع، مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست به ۹.۷ درصد مساحت استان ارتقا پیدا کرده است.

جلیلیان با اشاره به اینکه باید مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست به  ۱۰ درصد مساحت استان افزایش پیدا کند، گفت: اکنون پنج منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیاط وحش و ۲ اثر طبیعی ملی در استان کرمانشاه تحت حمایت سازمان محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه اصلاح دیگر مناطق حفاظت شده استان را یکی از برنامه های دولت عنوان کرد و گفت: در گذشته برخی از مناطق همچون برناج، بیستون و ظلم آباد با توجه به وجود گونه های مختلف جانوی جزو مناطق حفاظت شده ثبت شده اند اما اکنون این مناطق مثل گذشته از تنوع زیستی برخوردار نیستند.

جلیلیان توضیح داد: به دنبال آن هستیم تا برخی از مناطق را از لیست مناطق حفاظت شده خارج کنیم تا مردم ساکن در روستاها با توجه به افزایش جمعیتی بتوانند روند ساخت و سازهای خود را انجام دهند و در قبال مناطق خارج شده از محدوده دیگر مناطق غنی از نظر تنوع زیستی را به مناطق تحت مدیریت اضافه کنیم.

ریزگردها مهمترین تهدید زیست محیطی کرمانشاه

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تهدیدات زیست محیطی در کرمانشاه پرداخت و گفت: به عقیده کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست امروز مهمترین تهدید برای محیط زیست کرمانشاه پدیده ریزگردها است که برای مقابله با آن نیازمند عزم بین المللی هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بهار امسال کرمانشاه ۵۶ روز درگیر ریز گردها بود، افزود: سازمان محیط زیست با کمک وزارت امور خارجه در حال انجام مراودات بین المللی است تا بتواند عزم بین المللی را برای مقابله با ریزگردها ایجاد کند.

تنها فاضلاب در قره‌سو جریان دارد

جلیلیان ورود فاضلاب شهری به رودخانه قره سو را یکی دیگر از تهدیدات زیست محیطی کرمانشاه دانست و گفت: امروز قره سو که از وسط شهر کرمانشاه می گذرد یک تهدید جدی زیست محیطی محسوب می شود که سلامت انسان ها و مردم را تهدید می کند.

وی توضیح داد: اکنون تنها یک سوم از فاضلاب شهر کرمانشاه تصفیه می شود مابقی به صورت مستقیم وارد این رودخانه می شود؛ اکنون با توجه به خشکسالی، رودخانه قره سو خشک است و تنها فاضلاب در آن جریان دارد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

۱۰ منطقه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان با مساحتی بالغ بر ۲۵۰ هزار هکتار وجود دارد و شامل ۵ منطقه حفاظت شده (بیستون،قلاچه،بوزین و مره خیل، امروله دالانی و بدر و پریشان همچنین ۳ پناهگاه حیات وحش (ورمنجه،زله زرد و قراویز ) و ۲ اثر طبیعی و ملی (قوری قلعه و پراو ) می باشدکه مساحت ۹/۷ درصد استان شامل می‌شود و سرانه جهانی ۱۰ درصد است.

بلوط ایرانی، بنه، زیتون، ارغوان، گلابی وحشی، کیکم، زالزالک، زبان گنجشک، آلوچه، ختمی، لاله واژگون از پوشش‌های گیاهی این منطقه حفاظت شده است. همچنین بز و پاژن، شوکا، قوچ و میش، پلنگ، سنجاب ایرانی، گربه وحشی، گرگ، روباه، تیهو، کبک، عقاب، گنجشک سانان و … از گونه‌های جانوری این منطقه است.

منبع: ایرنا