قاره سبز در حال تبدیل به قاره سیاه؛ انگلیس بدترین خشکسالی ۹۰ سال اخیر خود را تجربه می‌کند!
قاره سبز در حال تبدیل به قاره سیاه؛ انگلیس بدترین خشکسالی ۹۰ سال اخیر خود را تجربه می‌کند!
آژانس محیط زیست انگلیس اعلام کرد: ۱۱ منطقه از ۱۴ منطقه در این کشور اکنون تحت تأثیر خشک‌ترین شرایط در ۹۰ سال اخیر خود قرار گرفته‌اند! تقریباً نیمی از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا تحت هشدار خشکسالی قرار دارند و شرایط در فرانسه، آلمان، هلند و ... بدتر شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»آژانس محیط زیست انگلیس اعلام کرد خشکسالی اخیر این کشور باعث شده تمام قسمت‌ها جنوب غربی انگلیس، بدترین دوره خشکسالی و افزایش دمای خود را در 90 سال اخیر تجربه کنند.

این آمار به این معنی است که 11 منطقه از 14 منطقه آژانس محیط زیست در انگلیس در حال حاضر در وضعیت خشکسالی قرار دارند.

آژانس محیط زیست انگلیس می‌گوید: خشکسالی منجر به کاهش جریان رودخانه شده و به اکوسیستم داخل و اطراف رودخانه‌ها آسیب زده است. آن‌ها اعلام کرده‌اند که برای کاهش تقاضا برای آب و کاهش تأثیر کم‌آبی بر طبیعت با شرکت‌ها و افراد دارای مجوز برای برداشت آب و با مردم همکاری خواهند کرد.

در گزارش آژانس آمده است: علیرغم بارش باران در دو هفته گذشته، این مقدار برای پر کردن مجدد رودخانه‌ها و سفره‌های زیرزمینی کافی نبوده است و سطح رودخانه‌ها در سراسر منطقه بسیار پایین است.

دیلی میل در این باره نوشت: بسیاری از رودخانه‌های جنوب غربی کشور انگلیس کمترین جریان خود در طول 90 سال گذشته را نشان می‌دهند و این موضوع فشار باور نکردنی را بر حیات وحش محلی وارد کرده است. خشکسالی اخیر در این کشور رکورد خشکسالی و کاهش بارندگی که در سال 1935 اتفاق افتاده بود را جا به جا کرده است.

بر اساس این گزارش، پنج ماه متوالی است که بارندگی ​​در تمام مناطق جغرافیایی انگلستان کمتر از حد متوسط بوده و دمای هوا بالاتر از میانگین بوده است. شرایط خشکسالی به محصولات زراعی آسیب رسانده، آتش‌سوزی‌های جنگلی را دامن زده و منجر به افزایش تقاضا برای آب شده است همچنین اثرات آن بر محیط زیست از جمله خشک شدن رودخانه‌ها و حوضچه‌ها و مرگ ماهی‌ها و سایر حیات وحش نیز در این مدت افزایش پیدا کرده است.

کارشناسان معتقدند که بارندگی کافی در پاییز و زمستان باعث می‌شود که رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، آب‌های زیرزمینی و مخازن تا بهار به سطح نرمال برسند اما باید برنامه‌ریزی درباره نحوه مدیریت کمبودها در سال 2023 در آغاز شود.

خشکسالی همچنین بخش اعظم اروپا را در برگرفته است که به آتش‌سوزی جنگل‌ها دامن زده، رودخانه‌ها را خشک و محصولات کشاورزی را ویران کرده است. تقریباً نیمی از 27 کشور اتحادیه اروپا تحت هشدار خشکسالی قرار دارند و شرایط در بلژیک، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، پرتغال، رومانی و اسپانیا بدتر شده است.