پیش‌نویس ساختار تازه سازمانی شرکت نفت و گاز اروندان بررسی شد
پیش‌نویس ساختار تازه سازمانی شرکت نفت و گاز اروندان بررسی شد
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به افزایش وظایف و توسعه حیطه فعالیت این مجموعه بر بازبینی ساختار تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، پیش‌نویس ساختار سازمانی جدید این شرکت صبح روز سه‌شنبه (هشتم شهریورماه)، طی نشستی با حضور عبدالله عذاری اهوازی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، دیگران مدیران ارشد این شرکت و قاسمعلی بازایی، مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی نفت ایران ارائه و بررسی شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در این نشست ضمن اساسی خواندن ساختار تشکیلاتی در بهره‌وری و چابکی سازمان بیان کرد: از بدو تأسیس شرکت نفت و گاز اروندان در سال ۸۳ بنا بر دلایل مختلف و سیاست‌های کلان تاکنون ساختار سازمانی شرکت دچار تحول و تغییر بنیادین نشده است، با این حال با توجه به گسترش و توسعه این شرکت در ابعاد مختلف، اعم از تأسیسات و میدان‌های جدید توسعه یافته، افزایش مقدار تولید، پیمان‌ها، قراردادها، نیروی انسانی رسمی و غیررسمی، ساختار کنونی روز به روز ناکارآمدتر ظاهر می‌شود.

عذاری اهوازی افزود: در کنار تحویل و تحول تأسیسات آزادگان شمالی و تلمبه‌خانه غرب کارون، در آینده نزدیک مسئولیت بهره‌برداری از میدان‌های یادآوران، یاران شمالی و جنوبی نیز به شرکت نفت و گاز اوندان محول خواهد شد و این شرکت بر اساس سیاست‌های شرکت ملی نفت ایران راهبری همه میدان‌ها و تأسیسات نفتی حوزه غرب کارون را عهده‌دار خواهد بود.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی این شرکت برای انجام مسئولیت سنگین راهبری همه میدان‌های غرب کارون و دستیابی به ظرفیت تولید حدود یک میلیون بشکه در روز، اصلاح ساختار سازمانی است، و نتیجه حدود دو سال پیگیری، نشست‌ها و کار تخصصی مهندسی ساختار شرکت در این زمینه پیش‌نویس و اسناد موجود ساختار جدید سازمانی شرکت نفت و گاز اروندان بوده است، که امیدواریم به‌نحوی تصویب شود تا حداقل سه سال آینده نیازی به ترمیم بنیادین نداشته باشد.

در ادامه این نشست مدیر مهندسی ساختار شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به عزم جدی برای حل مشکلات و کاستی‌ها، اظهار کرد: امید است نتیجه همه تلاش‌های انجام شده مایه تعالی و افزایش بهره‌وری سازمان باشد و با تدابیر انجام شده و حفظ تعادل در تمرکزگرایی سازمانی و اختیارات مناطق عملیاتی، شرکتی چابک‌تر و نظام‌مندتر محقق شود.

در این نشست مهدی‌زاده با ارائه گزارشی از مهم‌ترین سرفصل‌ها و تغییرات ساختار پیشنهادی جدید، بیان کرد: ساختار جدید شرکت از مدیریت منطقه‌ای به وظیفه‌ای تغییر کرده است، زیرا شرکت نفت و گاز اروندان امروز دیگر هیچ یک از ویژگی‌های لازم برای طرح‌ریزی یک ساختار منطقه‌ای را ندارد.

وی اظهار کرد: از مهم‌ترین بخش‌های تغییرات جدید تقویت مدیریت و هماهنگی تولید است به‌طوری که به‌شکل متمرکز و تخصصی همه میدان‌ها و تأسیسات جانبی شرکت را زیر نظر و پایش داشته باشد.

رئیس بهبود سیستم‌ها و روش‌های شرکت نفت و گاز اروندان افزود: بدنه جوان شرکت نفت و گاز اروندان اگر چه خود یک فرصت تلقی می‌شود اما امکان بهره‌برداری مطلوب از آن در ساختار موجود کمتر مهیا بوده است زیرا تمرکززایی مستتر موجود در این ساختار مانع ایجاد هم‌افزایی تخصصی و مانع به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه میان نیروهاست.

در پایان این نشست  درباره جزئیات و بیان مشکلات و کمبودهای ساختاری از سوی مدیران، رؤسا و سرپرستان واحدهای مربوطه و بیان مشکلات کارکنان در موضوع ساختار و سمت‌های سازمانی به‌طور مفصل بحث و تبادل‌نظر شد.