صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه CNG به پرجمیعت‌ترین کشور افریقا
صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه CNG به پرجمیعت‌ترین کشور افریقا
قرار است بزرگترین تولیدکنندگان مخازن CNG و شرکت‌های فعال در زمینه تبدیل خودروها از حالت بنزینی به دوگانه سوز، با صادرات خدمات فنی و مهندسی ایرانی به نیجریه، در تبدیل خودروهای این کشور به دوگانه سوز CNG مشارکت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» بعد از دیدار و مذاکره وزیر نفت ایران با همتای نیجریه‌ای خود در حاشیه نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در قطر، در ابتدای هفته جاری، تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه با حضور در تهران بار دیگر با وزیر نفت ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر نفت نیجریه در این سفر، بازدیدی نیز از کارخانجات ساخت مخازن CNG در ایران داشت و از نخستین کشنده دوسوخته همزمان DDF کشور بازدید کرد. بازدید وزیرنفت نیجریه از توانمندی‌های متخصصان ایرانی در طراحی انواع مخازن تحت فشار در صنعت NGV، تولید انواع مخازن CNG خودرویی و کرایوژنیک، طراحی مخازن پرفشار بدون درز تحت استانداردهای بین المللی و … موجب شد تا تفاهم‌نامه‌ای در ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت CNG بین ایران و نیجریه با حضور وزرای نفت دو کشور به امضا برسد.

پیرو انعقاد توافقنامه صدور خدمات فنی و مهندسی و به منظور تبدیل 1میلیون دستگاه خودروهای دوگانه سوز طی 7سال در کشور نیجریه توسط شرکت دانش بنیان توانا بعنوان بزرگترین شرکت داخلی در این حوزه و با همکاری و همیاری شرکت‌های متخصص و فعال در صنعت CNG بازدیدی توسط وزیر نفت نیجریه و تیم های همراه وی از یکی از کارخانجات این شرکت در شهر قزوین انجام شد و پکیج تبدیل خودروهای تک سوز (بنزینی و گازوئیلی) به خودروی دوگانه سوز در این کارخانه در معرض دید وزرای نفت ایران و نیجریه و دیگر حضار قرار گرفت که این مسئله، در کنار بازدید از خط تولید مخازن CNG کارخانه کاوش که نخستین خط تولید مخازن CNG در کشور با سابقه 15 ساله است، وزیر نفت نیجریه را به امضای تفاهم نامه همکاری برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در زمینه CNG ترغیب کرد.

تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه در خصوص این تفاهم نامه گفت: تفاهم‌نامه مطلوبی در حوزه ال‌ان‌جی، انتقال فناوری و خدمات مهندسی از ایران به نیجریه، توسعه میدان‌های نفت و گاز و صنعت سی‌ان‌جی و گازسوز کردن خودروها بین دو کشور امضا شد تا شاهد توسعه همکاری دو کشور بیش از پیش باشیم.

از اینرو، قرار است بزرگترین تولیدکنندگان مخازن CNG و شرکت‌های فعال در زمینه تبدیل خودروها از حالت بنزینی به دوگانه سوز، با صادرات خدمات فنی و مهندسی ایرانی به نیجریه، در تبدیل خودروهای این کشور به دوگانه سوز CNG مشارکت داشته باشند.

شرکت ایرانی توانا که در بازدید اخیر وزیر نفت نیجریه، محور همکاری های دو کشور در زمینه CNG قرار گرفت، دارای دو کارخانه تولیدی مخازن CNG در تایپ های مختلف 1 و 2 است. از مهمترین کارخانه های تولیدی این شرکت کارخانه تولید مخازن پرفشار کاوش در قزوین با ظرفیت تولید 200.000 انواع مخزن در سال و کارخانه تولید مخازن CNG پرشیا در تهران با ظرفیت تولید 100.000 انواع مخزن در سال بوده که طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی و بهره برداری این کارخانجات با تکیه بر علم روز ، پرسنل مجرب و کارامد و تلاش شبانه روزی متخصصین این حوزه در داخل کشور و به صورت دانش بنیان میسر شده است.

شرکت توانا در حوزه تبدیل خودروهای تبدیلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، رتبه اول را از آن خود کرده، همچنین این شرکت می تواند تمام قطعات کیت های مربوطه را در داخل کشور و با توان متخصصان ایرانی تولید کند.