واردات نفت ترکیه از روسیه دو برابر شد
واردات نفت ترکیه از روسیه دو برابر شد
موسسه ریفیتیو اکون گزارش داد: همزمان با تلاش غرب برای تحریم روسیه، ترکیه واردات نفت از این کشور را بیش از دو برابر کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از ترومپت، موسسه ریفیتیو اکون گزارش داده همزمان با اقدام غرب در تحریم روسیه به خاطر درگیری نظامی با اوکراین، اما ترکیه واردات نفت از این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر کرده است.

ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو در حال نشان دادن خود به عنوان یک شریک کمتر متعهد به سیاست‌های آمریکا است.

به طور کلی طی سال جاری ترکیه روزانه 200 هزار بشکه نفت از روسیه خریده که این رقم نسبت به 98 هزار بشکه روزانه سال گذشته بیش از دو برابر است.

در عوض ترکیه واردات نفت از عراق و غرب آفریقا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پایین آورده است. این در حالی است که غرب دقیقا خلاف این الگو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در پیش گرفته است.

اگرچه این اقدام ترکیه ناشی از سود خوب خرید نفت از روسیه بوده اما در پسِ خود انگیزه‌های بیشتری داشته است. ترکیه نه تنها نشان داده که به تحریم‌های غرب بی‌توجه است، بلکه همواره به دنبال راه‌هایی برای تضعیف دلار بوده است.

پس از دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در روز 5 آگوست، ترکیه اعلام کرد که بخشی از پول واردات گاز روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به روبل و با استفاده از سامانه پرداخت میر به روسیه می‌پردازد.

در آن زمان دویچه وله گزارش داد این اقدام اردوغان باعث اختلاف با آمریکایی‌ها خواهد شد.

منبع: فارس