افزون بر ٣ هزار صنعت آلاینده در کشور وجود دارد
افزون بر ٣ هزار صنعت آلاینده در کشور وجود دارد
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بیش از ٣ هزار صنعت آلاینده در کشور وجود دارد اما قطعا بیشتر از این خواهد بود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»ایرج حشمتی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: با توجه به اهمیت کاهش آلایندگی صنایع ابتدا باید آنها را شناسایی کنیم که این مسأله به تقویت پایش و استفاده از فناوری های روز دنیا برمی گردد که در تلاشیم از مراکز  دانش بنیان ها در این راستا استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: در سه تا چهار دهه گذشته همواره با مشکلات محیط زیستی زیادی مواجه بودیم مشکلاتی که ناشی از توسعه ناپایدار بوده است زمانی می توانیم بگوییم که در مسیر توسعه پایدار حرکت می کنیم که در کنار توسعه اقتصادی تخریب محیط زیست را به همراه نداشته باشیم.

وی اظهارداشت: در کشور به علت برخی مشکلات از جمله تحریم ها شاهد پدیده های زیست محیطی زیادی هستیم از جمله آنها آلودگی هوا، فرونشست زمین، خشکی تالاب ها که تمام آنها ناشی از بی تدبیری ما است، قطعا نمی توانیم معجزه کنیم و قول های بلند پروازانه بدهیم اما تلاش می کنیم با استفاده از قوانین موجود بتوانیم راهکارهای مناسبی را برای جلوگیری از پیشرفت آلاینده ها داشته باشیم.

وی گفت: همچنین ٣۵ میلیون هکتار کانون های فرسایشی بحرانی داریم که متاسفانه سالانه حدود ۵٠٠ هزار هکتار عملیات عمرانی انجام می شود که فاصله آن بسیار زیاد است.

حشمتی افزود: همچنین باید سوخت و خودرو استاندارد باشد تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.

وی در ادامه با اشاره به تغییر اقلیم گفت: موضوعات اقلیمی در اختیار ما نیست که موجب بروز مشکلاتی مانند ریزگردها شده است که بخش زیادی از آنها منشاء خارجی دارد و نمی توانیم کنترل کنیم برای حل این مسائل به همدلی و ایجاد حس مسوولیت اجتماعی و حقوقی نیاز داریم.

 از ۲۵ میلیون خودرو و موتورسیکلت ۱۷ میلیون در مرز فرسودگی قرار دارند 

حشتمی گفت: از ۲۵ میلیون خودرو و موتورسیکلت ۱۷ میلیون در مرز فرسودگی قرار دارند و ۱۰ و نیم میلیون از این وسایل نقلیه را موتورسیکلت تشکیل می دهد، هر موتورسیکلت هم چند برابر یک خودروی استاندارد آلودگی دارد حال سوال این است اگر پول مورد نیاز هم باشد آیا صنعت خودروسازی توان خدمت دهی در این وسعت را دارد ؛ مثلا الان بخش زیادی از اتوبوس ها فرسوده اند آیا خودروسازی می تواند تعدادی اتوبوس تولید کند که این نیاز را برطرف کند، اگر پول هم باشد نمی تواند چون این ظرفیت را ندارد.

وی تاکید کرد: اتوبوس ها به ویژه در کلانشهر ها به حدی آلاینده هستند که حتی نمی توان بر روی آنها کاتالیست نصب کرد این نشان می دهد که از گذشته به فکر این مساله نبودیم ، اکنون به برخی صنایع پیشنهاد می دهیم که برای رفع آلایندگی از صندوق ملی محیط زیست وام دریافت کنند اما استقبال نمی کنند بنابراین وقتی صنعت برای دریافت وام اقدام نمی کند و هیچ الزامی هم به لحاظ اجرایی برای آن وجود ندارد قطعا دست ما به عنوان محیط زیست خالی می ماند.

معاون محیط ز یست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع باید استانداردی تدوین کنیم تا هر جا که لازم است به بخش قضایی ورود کنیم تا صنایع ملزم شوند به تکالیف قانونی خود عمل کنند ، بنابراین مشکل فقط پول نیست بلکه حرکت به سمت تولیدات سالم و بدون و آلایندگی است.

وی درباره طرح های انتقال آب گفت: از نظر سازمان محیط زیست انتقال آب همیشه آخرین گزینه است ، مدیریت منابع آبی ، استفاده از آبهای بازیافتی و بازچرخانی آب اولویت ما است ، البته تخصیص آب در بخش های مختلف توسط وزارت نیرو اعلام می شود اما باید محاسبات خود درست انجام دهد و در این پروسه بالادست و پایین دست را مد نظر قرار دهد و سازمان محیط زیست هم بر اساس آخرین وضعیت بررسی و نظر خود را اعلام می کند ، البته آب مقوله مهمی است و در برخی نقاط موجب بروز مشکلات اجتماعی شده است که در این شرایط وزارت کشور باید ورود کند.

وی اظهار داشت: گاهی ما مسوولان وعده هایی می دهیم که شاید از روی اشراف نداشتن به قوانین روز باشد، و شاید هم می خواهند در شرایط تحریم و سخت به مردم امید بدهند ، اما زمانی که به آن عمل نمی شود مسائل اجتماعی به بار می آورد آن چیزی را که سازمان دنبال می کند نص صریح قانون است بر این اساس تا طرحی گزارش ارزیابی زیست محیطی نداشته باشد امکان اجرای آن وجود ندارد.