قصد دولت آلمان برای ملی کردن شعبه آلمان گازپروم روسیه
قصد دولت آلمان برای ملی کردن شعبه آلمان گازپروم روسیه
دولت فدرال آلمان در برلین مخفیانه یک شرکت هلدینگ ایجاد کرده است تا زیرمجموعه سابق گازپروم آلمان را در آینده نزدیک ملی کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»روزنامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» (Welt am Sonntag) آلمان گزارش داد، دولت فدرال آلمان در برلین مخفیانه یک شرکت هلدینگ ایجاد کرده است تا زیرمجموعه سابق گازپروم آلمان را در آینده نزدیک ملی کند.

مقامات آلمان قبلا این اقدام را تکذیب کرده بودند.

«گازپروم ژرمنیا» پیش از این به «امنیت انرژی برای اروپا» (SEFE) تغییر نام داده بود و به وسیله آژانس شبکه فدرال مدیریت می شد. در عین حال، شرکت هلدینگ جدید، نامی مشابه (SEFE) دارد.

«گازپروم ژرمنیا»، یکی از شرکت های تابعه گازپروم روسیه، برخی از بزرگ ترین تاسیسات ذخیره سازی گاز طبیعی آلمان را اداره می کرد. این شرکت، به عنوان بخشی از تحریم های غرب علیه روسیه بر سر اوکراین توقیف شد.

بلومبرگ در ماه ژوئن گزارش داده بود که دولت آلمان قصد دارد برای نجات «گازپروم ژرمنیا» که در ماه آوریل توسط ناظر انرژی این کشور توقیف شده بود، بیش از 10 میلیارد یورو (10.4 میلیارد دلار) اختصاص دهد. در آن زمان، این ناظر انرژی اعلام کرده بود که از این شرکت در راستای منافع آلمان و اروپا استفاده خواهد کرد.

گازپروم در واکنش به توقیف این شرکت تابعه خود، ارسال گاز به این شرکت را قطع کرد که حدود 10 میلیارد مترمکعب در روز بود و در یازدهم ماه می، «گازپروم ژرمنیا» تحت تحریم های روسیه قرار گرفت.

این شرکت بعدا توسط شرکای تجاری کنار گذاشته و با مشکلات نقدینگی مواجه شد و به دنبال آن، خطر  فروپاشی یک خرده فروش اصلی در آلمان و انگلیس به وجود آمد.

وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرد، از شرکت هلدینگ خبر دارد و تاسیس آن اقدامی پیشگیرانه است.

آلمان به شدت به گاز روسیه وابسته است و کاهش صادرات گاز روسیه به آلمان، این کشور را به مرز رکود رسانده است. در همین راستا تلاش صدراعظم این کشور برای جایگزینی گاز روسیه بی ثمر بوده است.

روزنامه «دای‌زیت» (Die Zeit) روز سه شنبه فاش کرد، تلاش‌های اولاف شولتز، صدراعظم آلمان برای تامین گاز از کانادا به منظور کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به انرژی روسیه موفق نبوده است.

در عین حال، برلین در تامین گاز از کشورهای دیگر نیز شکست خورده است، بیست و سوم مرداد ماه، یک روزنامه آلمانی گزارش داد، این کشور نتوانسته آن گونه که قرار بود از قطر ال‌ان‌جی وارد کند.

به نوشته رویترز، بر اساس مطالعات موسسه تحقیقات اشتغال (IAB) نوشت، اقتصاد آلمان تا سال 2030، بیش از 260 میلیارد یورو (265 میلیارد دلار) از ارزش افزوده خود را به علت جنگ در اوکراین و قیمت بالای انرژی از دست خواهد داد.

اگر این قیمت ها بیشتر افزایش یابد، پیش بینی می شود، تولید اقتصادی آلمان در سال 2023 نزدیک به 4 درصد کمتر باشد.

دیروز خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد، قیمت پایه برق در آلمان برای سال آینده نسبت به سال گذشته بیش از 10 برابر شده است.

افزایش شدید قیمت برق و گاز ممکن است بخش صنعت این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با خطر جدی مواجه کند زیرا حتی خودروسازان، تولیدکنندگان مواد شیمایی و شرکت‌های مواد فولادی به صورت روزمره تحت فشار افزایش قیمت حامل‌های انرژی قرار گرفته‌اند.

منبع: فارس