ایران کشوری پیشرو در کاهش انتشار گازهای مخرب لایه ازن است
ایران کشوری پیشرو در کاهش انتشار گازهای مخرب لایه ازن است
مدیر طرح ملی حفاظت از لایه ازن گفت: بارها سازمان های بین المللی اعلام کردند که ایران در زمینه کاهش انتشار گازهای مخرب لایه ازن کشوری پیشرو است، بر اساس تعهد ۳۰ درصدی کاهش این گازها در سال ۲۰۲۲ ایران ۶۰ درصد پیشرفت داشته است این در حالی است که همواره با تحریم مواجه بودیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»ابراهیم حاجی زاده روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: در زمینه حفاظت از لایه ازن بیشتر هدف انتقال فناوری است و بر اساس تعهد به سازمان های بین المللی باید کاهش انتشار گازهای مخرب لایه ازن را داشته باشیم که در این مسیر با صنایع، بخش های خدماتی و کشاورزی همکاری می کنیم و با پایش این صنایع را شناسایی و بعد نسبت به ارتقاء فناوری آنها پیش می رویم.

وی با اشاره به اینکه اعتبار این بخش از آژانس های بین المللی تامین می شود، گفت: برای یک دوره چهار ساله ۱۱ میلیون دلار اعتبار از سازمان های بین المللی دریافت کردیم، امسال ۵۴۱ هزار دلار گرفتیم که ۳ میلیون دلار آن برای تامین تجهیزات ۳۲ واحد بوده است، که بر این اساس تا پایان سال میلادی ۲۰۲۲ باید ۲۴۷ تن گاز مخرب لایه ازن را به ۹۵ تن برسانیم.

وی تاکید کرد: تغییر خط تولید کار ساده ای نیست چون هم تعداد زیادی در حال کار کردن در آن بخش هستند و از سوی دیگر نیاز به اعتبار دارد اما تلاش می کنیم تا پایان سال ۲۰۲۴ این کار را در صنایع آلاینده انجام دهیم.

حاجی زاده ادامه داد: برای هماهنگی با سازمان های بین المللی مرتبط با این امر و همچنین اعتبارات در داخل کمیته ای متشکل از وزارت خانه های امور خارجه، صنعت، گمرک، صنوف صنعتی و سایر دستگاه های مرتبط تشکیل شده است و سازمان های بین المللی که اعتبار می دهند هم به طور مرتب وضعیت فعالیت ما را رصد می کنند که شرایط بسیار خوبی داریم.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه با مشکلاتی مانند تحریم مواجه بودیم اما جزو کشورهای پیشرو در کاهش انتشار گازهای مخرب لایه ازن هستیم، به عنوان مثال اگر تعهد ما در سال ۲۰۲۲ کاهش ۳۰ درصدی این گازها بود ما به کاهش ۶۰ درصدی دست یافتیم و این مساله همواره مورد توجه سازمان های بین المللی است و بارها مورد تشویق قرار گرفتیم.

وی به اهمیت آموزش در این زمینه اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۸۳۰ نفر از نیروهایی که در این زمینه فعال هستند و با سازمان فنی حرفه ای همکاری می کنند را آموزش دادیم که در این دوره ها هم از مدرسان داخلی و هم خارجی استفاده کردیم.