قیمت برق در اروپا از مرز ۱۰۰۰ یورو گذشت
قیمت برق در اروپا از مرز ۱۰۰۰ یورو گذشت
قیمت برق آلمان که قیمت پایه بازار اروپاست، در پی تشدید بحران انرژی این منطقه، برای نخستین بار از مرز ۱۰۰۰ یورو (۹۹۳ دلار) عبور کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» این افزایش قیمت، پس از نوسان شدید قیمت‌ها در معاملات روز جمعه و افزایش بیش از ۲۵ درصدی قیمت برق در آلمان و فرانسه حاصل شد. نوسان اخیر قیمت‌ها در واکنش به محدود شدن بیشتر عرضه گاز روسیه و افت تولید نیروی هسته‌ای در فرانسه، روی داد.

قیمت برق آلمان برای تحویل در سال ۲۰۲۳، حداکثر ۶.۶ درصد افزایش یافت و به ۱۰۵۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید. قرارداد مشابه در فرانسه، روز جمعه به بیش از هزار یورو رسیده بود.

با این حال، بهای معاملات گاز طبیعی اروپا پس از این که آلمان اعلام کرد مخازن گاز این کشور سریع‌تر از برنامه‌ریزی، پر می‌شوند و اقدام معامله‌گران برای سودگیری از افزایش قیمت‌ها در هفته‌های اخیر، ریزش کردند.

بهای معاملات گاز هلند برای ماه آتی که قیمت پایه بازار اروپاست، حداکثر ۱۶ درصد ریزش کرد و از افزایش ۴۰ درصدی که هفته گذشته داشت، کاست. بهای معاملات گاز هلند برای ماه آینده ساعت ۱۰ و ۲۳ دقیقه صبح دوشنبه به وقت محلی در آمستردام، ۱۱ درصد کاهش یافت و به ۳۰۱ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد در آلمان، مخازن گاز به سرعت پر می‌شوند و انتظار می‌رود پر شدن ۸۵ درصد از ذخایر گاز که برای اکتبر هدف گذاری شده بود، تا ماه آینده محقق شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با وجود ریزش قیمت‌ها، بهای معاملات گاز همچنان شش برابر مدت مشابه سال میلادی گذشته است. اروپا با صعود تورم بعضی از کشورهای اروپایی به بالاترین رکورد چند دهه گذشته، در آستانه رکود قرار دارد. دولت‌ها هم تدابیری را برای کاستن از فشار افزایش هزینه‌ها اتخاذ کرده و حدود ۲۸۰ میلیارد یورو (۲۷۸ میلیارد دلار) برای بسته‌های کمکی اختصاص داده‌اند.

منبع: ایسنا