افزایش ۱۶۰ مگاواتی تولید برق در پارس جنوبی
افزایش ۱۶۰ مگاواتی تولید برق در پارس جنوبی
واحد نخست پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه متمرکز پارس جنوبی با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات با دستور وزیر نفت به بهره‌برداری رسمی رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»جواد اوجی، وزیر نفت امروز دستور بهره‌برداری رسمی از واحد نخست پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه متمرکز پارس جنوبی را صادر کرد.

بخش توسعه نیروگاه گازی متمرکز بعثت پارس جنوبی متشکل از سه بلوک سیکل ترکیبی است که بلوک نخست آن با ظرفیت ۱۶۰مگاوات به بهره‌برداری رسید.

نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت، به منظور تأمین کمبود تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز پالایشگاه‌های مستقر در منطقه کنگان مربوط به فازهای ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۹، ۲۲-۲۴، مجتمع پالایشگاهی سیراف و همچنین افزایش پایداری شبکه برق شرکت نفت و گاز پارس در منطقه عسلویه و کنگان و در مجاورت نیروگاه گازی متمرکز در شهر بیدخون احداث شده است. اجرای این طرح در قالب قرارداد EPC به شرکت فراب به عنوان پیمانکار اصلی واگذار شده است.

این نیروگاه به ظرفیت ۴۸۰ مگاوات در بخش توسعه نیروگاه متمرکز بعثت اجرا می‌شود و شامل سه بلوک سیکل ترکیبی به ظرفیت تولید برق هر بلوک ۱۶۰ مگاوات در شرایط ISO است.

با تکمیل هر ۳ واحد سیکل ترکیبی، در مجموع ظرفیت مجموعه سیکل ترکیبی و بخش گازی به ۱۵۰۰ مگاوات خواهد رسید و راندمان این نیروگاه‌ها را از ۳۰ درصد به حدود ۵۳درصد افزایش خواهد داد.

توان تولیدی این نیروگاه استراتژیک توسط پست و خطوط انتقال دو مداره ۴۰۰ کیلوولت به طول ۶۷ کیلومتر به منطقه کنگان ارسال می‌شود و مجدداً در پست ۴۰۰ کیلوولت نفت در منطقه کنگان به سطح ولتاژ انتقال ۱۳۲ کیلوولت کاهش می‌یابد و توسط شبکه هوایی چهار مداره به پالایشگاه‌های مستقر در منطقه کنگان تحویل می‌شود.

در فروردین ماه امسال نخستین واحد بخار این نیروگاه با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در مدار تولید قرار گرفته است.

این پروژه با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۴۵۰ میلیون یورو در زمان اجرا برای حدود هزار نفر و در زمان بهره‌برداری برای حدود ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

همچنین نیروگاه شرکت مایع‌سازی گاز ایران توسط یک خط هوایی دو مداره به این پست برق متصل شده است و توان تولیدی خود را تحویل این پست برق می‌دهد.