افزایش ظرفیت انتقال گاز کشور با صرف فعل«خواستن»
افزایش ظرفیت انتقال گاز کشور با صرف فعل«خواستن»
با گذشت زمان و با هم افزایی عزم و اراده مسئولین و تزریق آن به بدنه وزارت نفت و بخصوص شرکت انتقال گاز ایران؛ فعل "توانستن" بار دیگر به خوبی صرف شد و با تسهیل در روند انجام تعمیرات و تقویت شبکه انتقال گاز و همچنین بهره برداری از دو تاسیسات تقویت فشار گاز، ما‌ را در انتقال پایدار گاز موفق ساخت.

به گزارش خبرنگار«نبض انرژی» کمبود گاز در زمستان یکی از بزرگ‌ترین دغدغه های دولت در سال گذشته بود، این جمله را رئیس جمهور وقت در بهار سال قبل بیان کرده بود و حتی برخی از رسانه ها نیز در پایان شهریور ماه مطالبی با عناوین” آغاز شمارش معکوس برای افت فشار گاز در ایران” را منتشر کردند، همه فکر می‌کردند که باید زمستان سال 1400 را با افت فشار گاز و یا حتی قطعی در صنایع، نیروگاه ها و CNG ها سپری کنند.

اما رئیس جمهور و دولت جدید در شهریورماه 1400، آستین همت را بالا زدند و وارد میدان شدند و فرصت را از دست نداده و همگان شاهد بودیم که در زمستان سال گذشته، گاهی دمای 23 استان کشور بطور همزمان منفی بود و برخی استانها منفی 27 درجه را تجربه کردند به حدی که کنتورشان یخ می‌زد و در این زمستان سخت، اقدامات و برنامه های جهادی دولت، آرامش خاطر و زمستانی بی دغدغه‌ و بدون قطعی گاز را برای هموطنانمان به ارمغان آورد.

آری، رادمردان‌ گازی کشور با ورود جواد ‌اوجی به وزارت نفت و دیپلماسی فعال انرژی با کشورهای همسایه، زمانی‌که اول دی‌ماه یخ‌های بین کشورهای همسایه (آذربایجان و ترکمنستان) با ایران آب و باعث هموار شدن زندگی هموطنانمان بویژه در شمال شرق کشور در فصل سرما شد، کمر همت بستند و با انتقال سالیانه حدود ۲ میلیارد مترمکعبی گاز از خاک ایران (دریافت از کشور ترکمنستان و انتقال به کشور آذربایجان)، ظرفیت انتقال گاز در داخل کشور را از طریق کشور ترکمنستان نیز افزایش داده و به این ترتیب رکورد انتقال روزانه 852 میلیون متر مکعب گاز در شانزدهم دیماه به دست آمد.

با گذشت زمان و با هم افزایی عزم و اراده مسئولین و تزریق آن به بدنه وزارت نفت و بخصوص شرکت انتقال گاز ایران؛ فعل “توانستن” بار دیگر به خوبی صرف شد و با تسهیل در روند انجام تعمیرات و تقویت شبکه انتقال گاز و همچنین بهره برداری از دو تاسیسات تقویت فشار گاز، ما‌ را در انتقال پایدار گاز موفق ساخت.

با  افزایش۵۰ درصدی کرایه حمل و نقل ۴ الی ۵ هزار تانکر خارج‌شده از ناوگان نفت‌کش جاده‌پیما، سوخت مایع نیروگاه‌های صنعتی، تامین و ذخیره سازی شد تا بدین ترتیب شاهد افزایش سه برابری ذخیره سازی سوخت مایع  باشیم.

از سویی دیگر مردمی که در طول عمر ۴۳ ساله انقلاب، همیشه پای آرمان انقلاب ثابت قدم بودند، این‌بار با مدیریت، صرفه جویی و کاهش مصرف گاز، به میزان ۲۵  الی ۲۸ میلیون مترمکعب در روز؛ «معادل یک فاز پارس جنوبی » حماسه ای دیگر آفریدند تا همه مردم ایران از این نعمت خدادادی، بهره مند شوند.

یادمان باشد افزایش 2 میلیارد متر مکعبی ظرفیت حجم انتقال گاز کشور در سال ۱۴۰۰؛ مقدمه‌ی این  موفقیت بزرگ و ستودنی بوده است که امیدواریم با لطف خداوند متعال و تلاش تمامی کارکنان مجموعه‌ی وزارت نفت و همراهی مردم، زمستان امسال نیز بدون قطعی گاز به پایان برسانیم.

اسماعیل زنگنه اینالو  ( کارشناس روابط عمومی شرکت انتقال گاز ایران)