عدم پرداخت حق‌آبه داخلی و خارجی هورالعظیم را می‌سوزاند
عدم پرداخت حق‌آبه داخلی و خارجی هورالعظیم را می‌سوزاند
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به آتش‌سوزی هورالعظیم گفت: عدم تأمین حق‌آبه داخلی از طرف ما و خارجی از طرف عراق علت آتش‌سوزی‌های متمادی در هورالعظیم است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مجتبی یوسفی، نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با خشکی تالاب‌‌های کشور به‌ویژه هورالعظیم خوزستان گفت: خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌ها یکی از معضلات محیط زیستی است که متأسفانه در سایه سوء مدیریت منابع آبی داخلی به وجود آمده و همچنین عدم وجود دیپلماسی زیست‌محیطی به صورت خاص در دولت‌‌های پیشین منجر به تخریب اکوسیستم منطقه شده است.

وی افزود: سدسازی‌های بی‌رویه داخلی و خارجی شرایط آبی کشور را بحرانی کرده؛ به عنوان مثال همین سد سازی در حاشیه دجله و فرات منجر به کاهش 60 درصدی پوشش گیاهی هور ظرف چند ماه اخیر شده و همچنین حدود 23 درصد بیابانی‌زایی را افزایش داده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس عدم پرداخت حق‌آبه تالاب‌ها را دلیل آتش‌سوزی متمادی تالاب هورالعظیم دانست و گفت: آتش سوزی‌های پی در پی و رشد پدیده ریزگردها به دلیل عدم تأمین حق‌آبه داخلی و خارجی تالاب‌ها در کشور است. بخشی از طغیان و هجوم ریزگردها در جنوب استان خوزستان نشأت گرفته از عدم تأمین حق‌آبه داخلی و خارجی از طرف عراق برای تالاب هورالعظیم است.

به نقل از خانه ملت، یوسفی گفت: عدم تامین حق‌آبه هورالعظیم یا کلان‌تالاب، که بزرگ‌ترین تالاب مرزی بین مرز ایران و عراق است، منجر به خشکی آن شده است. اطراف تالاب گیاهان کفزی همچون نی، جگن، لوئی، بردی، تره تیزک رشد کرده به دلیل بی‌آبی خشک شده‌ و با افزایش دما آتش گرفته‌اند. در این بین اجرای پروژه‌های غیرضروری انتقال آب نیز به این بی‌آبی دامن زده و وسعت خشکی تالاب‌هایی همچون هور و شادگان را بیشتر کرده است.

وی تبعات بی‌آبی هور را فراتر از مسائل محیط زیستی دانست و ادامه داد: خشکی هورالعظیم تنها به موضوعات زیست محیطی منطقه ختم نشده بلکه معیشت اهالی بومی منطقه از دامداران تا صیادان را نیز تحت تأثیر قرار داد تا جایی که امروز شاهد آتش‌سوزی بخش بسیاری از کلان تالاب خوزستان از سمت عراق هستیم.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با تأکید بر اینکه بخش عمده‌ای از آتش‌سوزی هورالعظیم از سمت عراق است، گفت: راه حل حفظ کلان تالاب مشترک ایران و عراق در مرحله نخست تأمین حق‌آبه از پایین دست، توقف پروژه‌های غیرضروری و غیرکارشناسی همچون انتقال آب بدون مجوز زیست محیطی از بالا دست و از طرفی فعال کردن دیپلماسی آب در منطقه از مهمترین مسیرهایی است که می‌توان مانع از خشکی هورالعظیم خوزستان شد، امیدوارم سازمان محیط زیست بیش از گذشته مسئله هجوم ریزگردهای جنوب ایران را در منطقه مورد رسیدگی قرار دهد.

یوسفی خاطرنشان کرد: سیلاب‌های اخیر که شهرهای جنوبی هم از آن در امان نبودند بیشتر در سر شاخص‌های اتفاق افتاد که در مسیر هورالعظیم نبوده است بر همین اساس به احیای دوباره این تالاب ختم نشد.