۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار صرف پایداری آب در ۱۷ روستای کاشمر می‌شود
۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار صرف پایداری آب در ۱۷ روستای کاشمر می‌شود
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی از تصویب ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی پایدار به یک مجتمع در شهرستان کاشمر با ۱۷ روستا خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مهدی جهان طلب صبح یکشنبه در نشست خبری در محل آبفا کاشمر اظهار کرد: ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار صرف اصلاح و توسعه شبکه و تقویت زیر ساخت‌های آب شرب این مجتمع روستایی می‌شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی چالش اساسی حوزه آب را کاهش بارش‌ها، ادامه پدیده خشکسالی و افت سالانه سفره‌های آب زیرزمینی به عنوان مهمترین منبع تأمین آب شرب ۹۸ شهر و دو هزار و ۹۳۰ روستای استان برشمرد و افزود: سرانه تولید آب به ازا هر نفر در استان ۲۶۴ لیترآب در شبانه روز ومصرف ۱۸۰ لیتر است که این ارقام در کاشمر به ترتیب ۲۵۰ و ۱۷۷ لیتر است و تقریباً با متوسط استان برابری می‌کند.

به گفته وی ۸۵۰ لیتر بر ثانیه کسری آب شهرها و روستاهای استان از طریق مدیریت فشار جبران و سالانه ۶۰ تا ۷۰ حلقه چاه در استان برای رفع کمبود آب مشترکان شهری و روستایی حفر می‌شود که حدود سه هزار میلیارد ریال هزینه دارد.

جهان طلب با اشاره به افزایش تولید آب به میزان هفت درصد درسال قبل وسه درصد در سال جاری، این امر را نشاندهنده افزایش سیر صعودی مصرف در استان دانست و بر مدیریت مصرف آب توسط مشترکان تاکید کرد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اظهار نگرانی نسبت به وضعیت موجود آب شرب، از پایین بودن تعرفه‌های آب گلایه کرد و افزود: در حالیکه سیستم‌های آبرسانی باید هر سال به روز شوند ولی کمبود منابع مالی اجازه این مهم را نمی‌دهد.

وی در همین رابطه با اشاره به ۳۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب در خراسان رضوی، ۵۰ درصد این متراژ با عمر بالای ۳۰ سال را نیازمند نوسازی دانست و متذکر شد: اصلاح هر کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع ۵ میلیارد ریال هزینه در بردارد.

جهان طلب ضمن اظهار امیدواری افزود: با اصلاح تعرفه‌ها و همیاری و کمک شوراهای اسلامی شهرها در تصویب تبصره سه، منابع مالی ناشی از این محل‌ها صرف نوسازی شبکه‌های آب شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی همچنین با اشاره به تنش آب در ۳۲ شهر استان اعلام کرد: ۸۴ پروژه رفع تنش در این شهرها با اعتبار هفت هزارو ۳۰۰ میلیارد ریال عملیاتی شده است.

به گفته وی در هفته دولت امسال ۷۹ پروژه با اعتبار هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال در ۲۵ شهرستان استان به بهره برداری رسید و یا کلنگ زنی شد.

هیچ یک از مناطق شهری و روستایی کاشمر امسال شاهد قطع آب نبود

در این نشست مهدی عراقی زاده، مدیر امور ابفا کاشمر نیز اظهار کرد: در نتیجه مدیریت فشار، هیچ یک از مناطق شهری و روستایی شهرستان در تابستان امسال شاهد قطع آب نبود.

مدیر امور ابفا کاشمر نزدیکی روستاها به شهر کاشمر را باعث احداث ۶۰۰ باب باغ ویلا دانست و افزود: بر اساس قانون، واگذاری انشعاب به آن دسته از اماکنی که بعد از سال ۹۶ بنا شده اند امکان پذیر نیست هر چند مالکان آن‌ها متقاضی خرید انشعاب هستند.

وی افزود: بخش مهمی از انشعابات غیرمجاز آب در شهرستان مربوط به باغ ویلاها است به گونه‌ای که در یک سال گذشته ۱۹۰ مورد سرقت آب در این واحدها کشف و با متخلفان اعمال قانون شده است.

عراقی زاده یادآورشد: با آبرسانی به روستای گندم بر تمام روستاهای کاشمر تحت پوشش خدمات آبفا قرار گرفت.