حذف چمن از فضای شهری؛ طرح آمریکایی‌ها برای مقابله با خشکسالی
حذف چمن از فضای شهری؛ طرح آمریکایی‌ها برای مقابله با خشکسالی
بررسی‌های کارشناسان آمریکا نشان می‌دهد با اجرای قانون جدید حذف چمن از سطح شهر لاس‌وگاس، می‌توان سالانه بالغ بر 9.5 میلیارد گالن آب (هر گالن 4.5 لیتر) را صرفه‌جویی کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  خشکسالی و پیامدهای ناشی از آن، بسیاری از کشورهای جهان را در بر گرفته و دورنمایی خطرناک از آینده را پیش روی جهانیان گشوده است؛ دورنمایی که در صورت عدم برنامه‌ریزی و تدابیر هوشمندانه می‌تواند خسارت‌های سنگینی را در ابعاد مختلف متوجه انسان‌ها و به طور کلی محیط‌زیست کند.
با توجه به اینکه خشکسالی و کاهش شدید منابع آب متوجه یک یا چند کشور محدود نیست، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورهای جهان برای مقابله با این تهدید جهانی برنامه‌های متعدد و البته متفاوتی در پیش‌گرفته شده است.
بر اساس گزارشی که چندی پیش روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر کرد، از جمله اقدامات قابل توجه در ایالت نوادا آمریکا، وضع قانونی به منظور حذف چمن‌ها از فضای سبز شهری در این ایالت و جایگزین کردن آن با گیاهان کم‌مصرف و نیز چمن‌های مصنوعی است.
اقدامی که موافق و البته مخالفانی دارد، اما به هر صورت شرایط طبیعی این ایالت و ایالت‌های مجاور، چنین برنامه‌هایی را برای مقابله با بحران آب اجتناب‌ناپذیر کرده است.
طبق قانونی که در سال گذشته در این ایالت وضع شده است، باید تمامی چمن‌هایی که در امتداد خیابان‌ها، ساختمان‌های مسکونی و مکان‌های تجاری در شهر لاس‌وگاس وجود دارد، به نفع گیاهان بیابان پسندتر حذف و با این نوع گیاهان جایگزین شوند.
کارشناسان در این ایالت عقیده دارند که چمن‌های طبیعی، کاربرد چندانی در زندگی انسان‌ها ندارند و از آن‌سو بخش قابل‌توجهی از منابع آب شهرها را که به مرور زمان به طور فزاینده‌ای با ارزش می‌شوند، مصرف می‌کنند.
گفته می‌شود از غیرقانونی کردن کاشت چمن و نیز وضع قانون برای حذف چمن‌ها به عنوان چشمگیرترین قانون مقابله با بحران آب در جنوب غربی آمریکا یاد می‌شود؛ منطقه‌ای که در 20 سال گذشته با خشک‌سالی درگیر شده است و در این مدت، حجم ذخایر آب رود کلرادو که دو کشور مکزیک و آمریکا و نیز 6 ایالت آمریکا از آن استفاده می‌کنند، به شدت کاهش یافته است.
در این بین شرایط برای منطقه نوادای جنوبی که نزدیک 2 و نیم میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و نیز سالانه بیش از 40 میلیون گردشگر از آن بازدید می‌کنند، حادتر است منطقه‌ای که ساکنانش 90 درصد آب آشامیدنی خود را از طریق دریاچه مید به عنوان بزرگ‌ترین حوضچه دخیره آب کشور آمریکا تأمین می‌کنند.
کارشناسان بیان می‌کنند که از سال 2000 به این سو حجم ذخیره آب پشت دریاچه مید به مرور و با شدت در حال کاهش است و برای حفظ توان و ظرفیت آن، تنها در یک دهه گذشته چیزی حدود 1.5 میلیارد دلار هزینه شده است.
حالا و با وضع قانون جدید، ممنوعیت کاشت چمن و نیز حذف چمن‌های موجود که هر دو حزب مهم آمریکا از آن حمایت می‌کنند و در راستای سازگاری با تغییرات آب و هوایی اجرایی شده است، این انتظار وجود دارد که سایر ایالت‌ها نیز نسبت به اجرایی کردن آن پیش‌قدم شوند.
بر اساس این قانون که تا سال 2027 باید به صورت کامل عملیاتی شود، یک کمیته مشورتی تشکیل خواهد شد تا بر فرایند عملیاتی کردن این قانون نظارت کند؛ قانونی که البته در آن تنها بر چمن‌های غیر کاربردی تأکید شده و برخی چمن‌ها مثل زمین‌های ورزشی را شامل نمی‌شود.
کارشناسان حوزه آب ایالت نوادا تأکید دارند که با جایگزینی گیاهان، آب بری چون چمن‌های کنونی با گیاهان مقاوم در برابر خشک‌سالی می‌توان تا 70 درصد در این بخش صرفه‌جویی آب انجام داد و نیز اگر این فضاها با چمن‌های مصنوعی که مورد علاقه برخی شهروندان است، تعویض شوند نیز میزان صرفه‌جویی به مراتب بیشتر خواهد شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که به موجب این قانون تنها در شهر لاس‌وگاس باید چیزی حدود 3900 هکتار چمن حذف شود که این موضوع می‌تواند سالانه بالغ بر 9.5 میلیارد گالن آب (هر گالن 4.5 لیتر) صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.
بنا بر این گزارش به موجب این قانون علاوه بر اینکه شهروندانی که چمن‌های فضاهای اختصاصی خود را تعویض کنند، مشمول تخفیف خواهند شد، همچنین شهروندانی که از این قانون سرپیچی کنند، جریمه می‌شوند.