وعده‌هایی که محقق شد|توسعه میادین نفتی شتاب گرفت
وعده‌هایی که محقق شد|توسعه میادین نفتی شتاب گرفت
از آنجا که توسعه میادین نفت و گاز باید همسو با توسعه متوازن همراه باشد در همین راستا دولت سیزدهم توسعه این میادین را در اولویت کاری خود قرار داد و توانست بخشی از وعده‌های خود را عملیاتی کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مباحثی که در گذشته مورد غفلت واقع شده بود موضوع توسعه میادین نفتی بود که البته این مهم در دوبت سیزدهم به جد دنبال شد و بخشی از میادین به سمت توسعه پیش رفت. باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت ایران چهارمین کشور از نظر دارا بودن ذخایر نفتی و دومین کشور از نظر ذخایر گازی در جهان است و درمجموع بزرگ‌ترین کشور دنیا به لحاظ دارا بودن ذخایر هیدروکربنی به شمار می‌رود. این ذخایر در میادین متعدد نفت و گاز کشور گسترده بوده و از این تعداد ۲۸ مخزن مشترک بوده به این معنا که ایران در این میادین با یک یا چند کشور همسایه مشترک است و هر کدام سهمی از این میادین دارند. در همین راستا مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران معتقد است که توسعه میدان‌های نفت و گاز باید همراه با توسعه پایدار و متوازن باشد.

برهمین اساس عملیات توسعه فاز دوم میدان‌های مشترک یاران شمالی و جنوبی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار شروع شده است. همچنین عملیات اجرایی میدان مشترک بِلال در شرق میدان گازی پارس جنوبی به ارزش حدود ۴۴۰ میلیون دلار دومین طرح راهبردی است که عملیات اجرایی آن آغاز شد.
در کنار موارد فوق طرح افزایش تولید از میدان نفتی نرگسی که جزو طرح‌های بیست‌وهشت‌گانه مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید است و ۲۳ پروژه عام‌المنفعه به ارزش ۷۰ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است.

گفتنی است عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه میدان مشترک یاران، عملیات اجرایی طرح توسعه میدان مشترک نفتی بِلال در خلیج فارس، عملیات اجرایی توسعه و نگهداشت میدان نرگسی در گچساران، از جمله طرح‌هایی بود که افتتاح شد.

لازم به ذکر است که قرارداد فاز دوم طرح توسعه میدان مشترک یاران ۱۰ ساله و طرف قرارداد آن شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا است، ارزش این طرح ۲۲۷ میلیون دلار است و قرار است در طول مدت قرارداد ۳۹.۵ میلیون بشکه نفت اضافی از این میدان تولید شود.

طرح توسعه میدان مشترک بِلال با قراردادی به شرکت پتروپارس واگذار شده است، آغاز این پروژه با حفر چاه توصیفی – اکتشافی طرح توسعه میدان گازی بلال با ارزش ۲۸.۴ میلیون دلار خواهد بود، اما اعتبار اجرای کل طرح توسعه میدان بلال ۵۰۰ میلیون دلار است.

طرح توسعه و نگهداشت میدان نرگسی در قراردادی ۴۱ ماهه به شرکت دانا انرژی واگذار شده و در این طرح قرار است روزانه ۶ هزار بشکه نفت در روز تولید شود، اجرای این طرح در طی ۲ سال بیش از ۵۰۰ میلیون دلار درآمدزایی برای دولت خواهد داشت.
علاوه براین قرارداد جمع آوری گاز‌های همراه به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار و با هدف جمع آوری ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز به امضا رسید. مزایده تمام ۶۵ میلیون فوت مکعب گاز در منطقه مسجد سلیمان به ارزش ۶۵ میلیون دلار واگذار شد و تا پایان امسال ان جی ال ۳۲۰۰ در غرب کارون به انجام می‌رسد.

همچنین سرمایه گذاری ۵.۵ میلیارد دلار برای توسعه ۱۶ مخزن گازی گروه خامی را برنامه ریزی کردیم که خوراک بخش پایین دستی را تامین کند. برای اینکه این ماموریت‌های مهم را اجرا کنیم حداکثر سهم داخل را باید به کار بگیریم.