اجرای ۹۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه نفتی/ سهم ۷۵ درصد مناطق نفت‌خیز جنوب از تولید نفت ایران
اجرای ۹۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه نفتی/ سهم ۷۵ درصد مناطق نفت‌خیز جنوب از تولید نفت ایران
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه امروز در استان خوزستان ۹۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه نفتی به انجام می رسد، گفت:مناطق نفت‌خیز جنوب ۷۵ درصد سهم تولید شرکت ملی نفت را دارد.

به گزارش«نبض انرژی»محسن خجسته مهر امروز در مراسم بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح های وزارت نفت با اشاره به اینکه امروز در استان خوزستان ۹۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه نفتی به انجام می رسد، افزود: توسعه نفت و گاز باید با توسعه متوازن همراه باشد. توسعه فاز دوم میادین مشترک یاران شمالی و جنوبی که آغاز عملیان اجرایی آن امروز خواهد بود با اعتبار ۴۰۰ میلیون دلار انجام می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت ایران، آغاز عملیات اجرایی میدان مشترک گازی بلال با اعتبار ۴۴۰ میلیون دلار اجرا می‌شود. همچنین ۲۳ پروژه عام المنفعه به ارزش ۷۰ میلیارد دلار امروز به بهره برداری می رسد.

خجسته مهر افزود: به زودی آغاز عملیات بهره برداری سهراب را در غرب کارون خواهیم داشت. مناطق نفتخیز جنوب ۷۵ درصد سهم تولید شرکت ملی نفت را دارد.

وی اضافه کرد: قرارداد جمع آوری گازهای همراه به ارزش  ۱.۱ میلیارد دلار  و با هدف جمع آوری ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز به امضا رسید. مزایده تمام ۶۵ میلیون فوت مکعب گاز در منطقه مسجد سلیمان به ارزش ۶۵ میلیون دلار واگذار شد و تا پایان امسال ان جی ال ۳۲۰۰ در غرب کارون  به انجام می‌رسد.

وی گفت: سرمایه گذاری ۵.۵ میلیارد دلار برای توسعه ۱۶ مخزن گازی گروه خامی را برنامه ریزی کردیم که خوراک بخش پایین دستی را تامین کند.برای اینکه این ماموریت های مهم را اجرا کنیم حداکثر سهم داخل را باید به کار بگیریم.

وی تاکید کرد: برای اینکه ظرفیت خالی بخش داخل پر شود با دستور وزیر نفت، مصوب کردیم که مجوعه شرکت ملی نفت ۴.۶ میلیارد دلار سفارش ۵ ساله را داشته باشد. در هفته آینده چند طرح راهبردی میادین مشترک را در عسلویه به بهره برداری می رسانیم.