پیش بینی ارزآوری ۱۸ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال جاری
پیش بینی ارزآوری ۱۸ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال جاری
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: پیش بینی می‌شود ارزآوری صنعت پتروشیمی امسال به ۱۸ میلیارد دلار برسد.

به گزارش«نبض انرژی»«مرتضی شاهمیرزایی» امروز در مراسم رسمی بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های وزارت نفت با اشاره به اهتمام ویژه صنعت نفت برای کاروان اربعین افزود: از سرمایه گذاران دعوت می کنم در این صنعت بدون ریسک حضور پیدا کنند.
وی به کلنگ زنی عملیات اجرایی طرح PDH بیدبلند خلیج فارس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صنعت پتروشیمی در زنجیره صنعت نفت بالاترین ارزش افزوده را دارد.
شاهمیرزایی با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید پتروشیمی ایران، ۹۰ میلیون تن در سال است، گفت:  ۲۵ میلیارد دلار در سال گذشته فروش داشته و پیش بینی می شود امسال تنها صادرات این محصول به حدود ۱۸ میلیارد دلار ارزآوری برسد.
وی تاکید کرد: برخی محصولات در دوره‌های قبلی مورد توجه نبوده و با واردات پنج میلیارد دلاری آنها رو به رو بودیم. محصولات زنجیره پروپیلن از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و ۷۰ درصد کل واردات پتروشیمی را شامل می‌شود. برای کاهش وابستگی شرکت پتروشیمی بر توسعه طرح‌های زنجیره ارزش تمرکز کرده است.
به گفته شاهمیرزایی، تامین پروپیلن برای تامین خوراک این زنجیره اهمیت دارد و در حال حاضر ظرفیت تولید پروپیلن یک میلیون تن در سال است و  نیاز کشور بیش از این میزان است.
شاهمیرزایی افزود: ۹۵ درصد پروپیلن تولید کشور صرف تولید پلی پروپیلن  می شود و ۵ درصد در سایر بخش ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقیاس جهانی در سال گذشته ۶۸ درصد در پلی پروپیلن و ۳۲ درصد در سایر بخش‌ها بوده است بنابراین الگوی مصرف ایران با الگوی چهانی اختلاف دارد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در برنامه راهبردی در افق ۱۰ ساله صنعت پتروشیمی ۳۵طرح با ظرفیت اسمی ۱۳ میلیون تن در سال برای تولید پروپیلن پیش بینی شده است که ظرفیت تولید پروپیلن را به ۱۴ میلیون تن میرساند که  مصرف ۱۱ میلیون تن در پلی پروپیلن و ۳ میلیون تن سایر بخش‌ها خواهد بود.