رقابت روسیه و عربستان برای افزایش سهم خود از بازار نفت آسیا
رقابت روسیه و عربستان برای افزایش سهم خود از بازار نفت آسیا
روند قیمت‌گذاری نفت عربستان توسط شرکت آرامکو جذابیت آن را برای خریداران افزایش داده‌ و رقابت با بشکه‌های نفت روسیه را که به دنبال تحریم‌های اروپا روانه آسیا شده را تشدید کرده است.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از اویل پرایس، پس‌از ماه‌ها افزایش ارسال نفت خام و محصولات نفتی روسیه به مصرف‌کنندگان آسیایی مخصوصاً چین و هند، نفت روسیه حالا با رقابت شدیدی مواجه شده‌است. رسانه‌ها خبر از کاهش جریان نفت خام روسیه به هند برای اولین‌بار از ماه مارس و آغاز حمله این کشور به اوکراین داده‌اند. پالایشگاه‌های هند خرید نفت عربستان را افزایش داده‌اند. روند قیمت‌گذاری نفت عربستان توسط شرکت آرامکو جذابیت آن را برای خریداران افزایش داده‌است. افزایش واردات نفت خام هند از عربستان در ماه ژوئیه در شرایطی اتفاق افتاد که این کشور عرضه نفت خود را بالا برده بود.

هند 877400 بشکه در روز نفت در ماه گذشته میلادی از روسیه وارد کرد که یک افزایش 7.3 درصدی را نسبت‌به ماه قبل از آن داشته‌است. عراق هنوز هم بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به هند است و روسیه در مقام دوم قرار دارد.

هند سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت در دنیا 3.2 درصد نفت کمتری در ماه ژوئیه وارد کرد، یعنی حدود 4.630 میلغ بشکه در روز. یکی از دلایل اصلی این کاهش، دوره تعمیرات و نگهداری پالایشگاه‌ها در ماه اوت بود.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد عربستان 824700 بشکه در روز نفت در ماه ژوییه به هند صادر کرده که بالاترین رقم طی سه‌ماهه گذشته را نشان می‌دهد و یکی از دلایل آن پایین آمدن قیمت رسمی فروش نفت عربستان در ماه‌های ژوئن و ژوئیه است. بسیاری از پالایشگاه‌های هند قراردادهای بلندمدت با عربستان دارند، بنابراین می‌توانند میزان خرید نفت خود را تغییر دهند.

تمام چشم‌ها در ماه‌های آینده به فشارهای بین‌المللی بر هند به‌خاطر تغییر سیاست حمایتی خود از نفت روسیه دوخته‌شده است. دولت بایدن دهلی را برای کاهش واردات نفت و محصولات نفتی روسیه تحت فشار گذاشته‌است. اروپا به‌همراه واشنگتن تلاش می‌کند هند را از وابستگی به نفت روسیه دور کند. اولین عکس‌العمل دولت هند نشان می‌دهد هیچ تمایلی برای تبعیت از این فشارها وجود ندارد، چون بسیاری از سیاست‌مداران نگران قیمت بالای انرژی و مواد غذایی هستند.

دراین‌بین عربستان به‌آرامی وارد بازار آسیا می‌شود. در شرایطی که این کشور تمایل قطعی خود را برای بازپس‌گیری سهم خود در بازار آسیا نشان نداده، اما ریاض همواره تمایل به شکست رقبای خود داشته‌است. عربستان سطح تولید خود در ماه ژوئن را 218 هزار بشکه در روز افزایش داد و به 8.79 میلیون بشکه در روز رساند. صادرات نفت عربستان 20.1 درصد در ماه ژوئن افزایش‌یافته و 146 هزار بشکه در روز هم افزایش ماهانه داشته‌است.

به‌نظر می‌رسد بازارهای نفت در ماه‌های آینده نه‌تنها شاهد استراتژی‌های واردات نفت هند و شرایط بازار در اقتصاد چین هستند، بلکه نظاره‌گر درگیری داخلی ائتلاف اوپک پلاس بر سر سهم بازار هم خواهند بود. تاثیر تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه باعث می‌شود این کشور بیش‌از پیش نفت خود را روانه آسیا کند. برخلاف روسیه، ذخایر مالی عربستان پر است و این کشور شرایط بهتری برای بازی با قیمت رسمی فروش نفت خود در رقابت با روسیه دارد.

منبع: تسنیم