مدیریت مصرف برق از تحمیل خسارات سنگین به صنعت جلوگیری کرد/ صنایع به سمت خودکفایی برق بروند
مدیریت مصرف برق از تحمیل خسارات سنگین به صنعت جلوگیری کرد/ صنایع به سمت خودکفایی برق بروند
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازگانی ایران گفت: ​ناترازی در صنعت برق و محدودیت در تولید این انرژی به‌ویژه در فصل گرم سال یک واقعیت است و راه اصلی مواجهه با آن، نه ساخت بی‌حساب و کتاب نیروگاه جدید، بلکه مدیریت بار و تلاش برای درست مصرف کردن این انرژی گران است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “آرش نجفی” رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با بیان اینکه مدیریت مصرف برق در تابستان سال جاری رضایت‌بخش بوده است، گفت: تمهیدات و برنامه‌ریزی‌ها برای مدیریت بار مصرف برق در سال جاری نسبت به آنچه در سال گذشته در بخش‌های مختلف به ویژه خانگی و صنعت مشاهده شد، قابل قبول بود و وزارت نیرو در این حوزه در یک سال گذشته کارنامه مثبتی به نمایش گذاشت.
رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران IECS در ادامه سخنان خود پیرامون وضعیت تأمین برق صنایع بیان کرد: در مورد صنایع، موضوع تأمین کافی و مناسب انرژی‌هایی چون گاز و برق، بسیار حیاتی است و عدم تأمین این دو انرژی و یا قطع آنها به خصوص اگر ناگهانی باشد، خسارت بار است و خسارت‌های آن نیز به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.
نجفی ادامه داد: اگرچه در بخش صنعت بهتر است که انرژی برق به هیچ وجه قطع نشود، ولی همانطور که عرض شد به واسطه ناترازی و محدودیت‌ها، چاره‌ای جز مدیریت مصرف برق حتی در حوزه صنعت وجود ندارد.
وی افزود: اینجا موضوعی که مطرح می‌شود و بنده به عنوان یک کارشناس و ناظر بیرونی شاهد آن بودم این است که در سال جاری به واسطه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات متنوع، وزارت نیرو تلاش کرد تا صنایع با حداقل خسارت از دوران اوج مصرف برق عبور کنند.
این کارشناس حوزه انرژی با مثبت ارزیابی کردن برنامه‌ریزی‌های از پیش اعلام شده برای مدیریت مصرف برق صنایع ادامه داد: اینکه امسال برخلاف سال گذشته، محدودیت‌های برق صنایع تنها شامل 8 درصد صنایع و نه همه آنها شد و نیز این 8 درصد که عمدتاً صنایع بزرگ کشور هستند، همانند سال گذشته به یک باره دچار خاموشی ناگهانی نشدند و از قبل برای دوران محدودیت برقی آماده شده بودند، اتفاق خوبی بود که از تحمیل خسارت‌های سنگین به این صنایع جلوگیری کرد.
رئیس‌کمیسیون انرژی اتاق ایران اضافه کرد: نکته مثبتی که اینجا وجود داشت، این بود که آقای محرابیان به عنوان وزیر نیرو پیشتر تجربه وزارت صنعت را نیز در کارنامه داشت و لذا به مشکلات و محدودیت‌های بخش صنعت اشراف داشت، بنابراین توانست تعامل بهتری میان این دو وزارتخانه در حوزه مدیریت مصرف برق ایجاد کند.
وی افزود: با این وجود برای اینکه صنایع بزرگ بتوانند به طور کلی از چالش‌های مربوط به محدودیت برق در شبکه سراسری رهایی یابند، باید به سمت خودکفایی حرکت کنند و برق خودشان را از طریق نیروگاه‌های مقیاس کوچک که امکان مدیریت‌شان نیز آسان است، تأمین کنند.
نجفی ضمن انتقاد به اینکه فرایندهای واگذاری و جذب مشارکت بخش خصوصی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اشکالات فراوانی دارد و بیشتر مسیر همکاری برای شرکت‌های خصولتی فراهم است، توسعه نیروگاه‌های CHP و انرژی‌های تجدیدپذیر را در بی‌نیاز شدن صنایع از شبکه برق سراسری موثر دانست.
این کارشناس انرژی همچنین در پایان سخنان خود نیز به موضوع ضرورت اتصال شبکه سراسری برق ایران به کشورهای همسایه اشاره کرد و در این باره گفت: یکی از موضوعاتی که معمولاً در رابطه با اوج بار مصرف برق فراموش می‌شود، بحث تجارت برق با کشورهای همسایه است. اگر کشورهای منطقه بتوانند به یک تعامل سازنده در این حوزه دست پیدا کنند، از آنجا که بازه زمانی اوج مصرف در کشورهای منطقه الزاماً هم‌زمان نیست، لذا امکان مدیریت اوج بار مصرف با تجارت برق منطقه فراهم خواهد شد.