استفاده از توان شرکت‎‌های دانش‌بنیان برای افزایش ظرفیت تولید میعانات گازی
استفاده از توان شرکت‎‌های دانش‌بنیان برای افزایش ظرفیت تولید میعانات گازی
مدیرعامل گروه صنایع تجهیزات نفت گفت: با احیای ۲۲۰ حلقه چاه لایه خامی میدان مارون با استفاده از تجهیزات سرچاهی ساخت داخل، ۱۴۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید میعانات گازی کشور اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»«اصغر وفایی» با اشاره به اینکه تجهیزات سرچاهی (ولهد) با فشار کاری ۱۵ هزار PSI ۴۲ سال است که وارد کشور نشده، افزود: در حال حاضر وتکو به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان این تجهیز را ساخته است.

وی ادامه داد: ۴۲ سال پیش تجهیزات سرچاهی (ولهد) با فشار کاری ۱۵ هزار PSI توسط آمریکا وارد ایران شد اما بعد از آن امکان واردات آن وجود نداشت.

وفایی با بیان اینکه چاه‌هایی که بر روی لایه خامی میادین نفتی حفر می‌شوند، حدود ۵ هزار متر عمق و فشاری بین ۱۰ تا ۱۵ هزار PSI دارند و به هیچ وجه نمی‌توان از این چاه‌ها بدون دسترسی به تجهیزات ویژه بهره‌برداری کرد. تجهیزاتی که حالا ایران امکان ساخت آن را در اختیار دارد.

وی با تاکید بر اینکه تجهیزات سرچاهی (ولهد) با فشار کاری ۱۵ هزار PSI به سفارش مناطق نفتخیز جنوب و برای لایه خامی مارون سفارش داده شده، گفت: در بخش مارون حدود ۲۲۰ چاه در لایه خامی وجود دارد که بلااستفاده مانده و این تجهیز کمک می‌کند تا این چاه‌ها به بهره‌برداری برسد.

به گفته مدیرعامل گروه صنایع تجهیزات نفت با احیای این ۲۲۰ حلقه چاه، ۱۴۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید میعانات گازی کشور اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه مشابه آمریکایی این تجهیز ۶۰۰ هزار یورو قیمت دارد، افزود: اما وتکو با قیمتی کمتر از ۱۰۰ هزار یورو این تجهیز را تحویل شرکت ملی نفت ایران داده است. در واقع حتی اگر امکان واردات تجهیزات سرچاهی (ولهد) با فشار کاری ۱۵ هزار PSI نیز وجود داشته باشد، بومی‌سازی این تجهیز ۵۰۰ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی در کشور به همراه دارد.

وفایی با اشاره به اینکه وتکو امکان ساخت ۶ ست از این تجهیز را در سال دارد، ادامه داد: در حال حاضر برای ساخت ۴ ست از تجهیزات سرچاهی (ولهد) با فشار کاری ۱۵ هزار PSI با مناطق نفتخیز جنوب قرارداد امضا کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: در سایر میادین که لایه خامی دارند می‌توان از این تجهیز استفاده کرد.

منبع: ایرنا