انحصارشکنی سازندگان ایرانی در ساخت تجهیزات راهبردی صنعت نفت
انحصارشکنی سازندگان ایرانی در ساخت تجهیزات راهبردی صنعت نفت
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به ساخت تجهیزات راهبردی از سوی شرکت‌های ایرانی که در خاورمیانه و جهان سازنده محدودی دارند، گفت: شرکت‌های ایرانی باید برای صادرات محصولات خود آمادگی لازم را به دست آوردند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» محسن خجسته‌مهر در آیین رونمایی از محصول جدید تجهیزات سرچاهی با فشار کاری ۱۵۰۰۰ پام (پوند بر اینچ‌مربع) که صبح امروز (یکم شهریورماه) برگزار شد، ضمن تبریک آغاز هفته دولت، با بیان اینکه دولت سیزدهم از نخستین روزهای فعالیت دارای برنامه بوده‌ است، گفت: مایه مباهات و افتخار ماست که دولت سیزدهم از نخستین روزهای آغاز فعالیت دارای برنامه است و همه شاهد برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی هستیم و کارها خوب و با شتاب پیش می‌رود که نشانه‌های خوبی برای نظام جمهوری اسلامی است و وقتی از اقدام جهادی صحبت می‌کنیم معنایش همین است، یعنی کارها خوب و با سرعت انجام شود.

وی با اشاره به اهمیت تجهیز رونمایی‌شده گفت: نخست باید بدانیم خوشبختانه شرکت وتکو در ساخت این تجهیز ریسک نکرده و با دقیق‌ترین محاسبات کار را انجام داده است. وقتی صحبت از ریسک می‌کنیم در واقع کار با عدم قطعیت بالا همراه است، اما ریسک قابل مدیریت است و وقتی کار با قطعیت بالا و مهندسی فاخر انجام می‌شود در واقع ریسک مدیریت شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران منابع هیدروکربوری درجای کشور را معادل هزار و ۲۰۰ میلیارد بشکه نفت برشمرد و گفت: این منابع شامل نفت‌خام، گاز و میعانات می‌شود که بر اساس کتاب آمار ذخایر از این مقدار ۱۵۹ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال است که با ضریب بازیافت معمولی و توانی که داریم می‌توان تولید کرد و حدود ۳۴ تریلیون مترمکعب گاز نیز قابل استحصال است.

خجسته‌مهر برداشت بیشتر از ذخایر درجا و افزایش ضریب بازیافت را حیاتی خواند و گفت: تا رسیدن به آن هزار و ۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت درجا خیلی فاصله داریم و معنایش این است که باید برای صد سال آینده برنامه بریزیم و تجهیز پیشرفته تولید کنیم

وی افزود: چشم‌اندازی که در شرکت وتکو وجود دارد، چشم‌اندازی وسیع و دقیق است.

دوران تولید نفت آسان به سر آمده است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه از هزار و ۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت درجا، بخش قابل‌توجهی در سازند فهلیان و خامی قرار گرفته است، گفت: در مقایسه با سازند آسماری توسعه و تولید از این مخازن پیچیدگی بیشتر و سختی بالاتری دارد و وقتی می‌گوییم دوره تولید نفت آسان تمام شده به همین معناست؛ یعنی ما به تجهیزات متناسب برای تولید نیاز داریم.

خجسته‌مهر تولید از سازند فهلیان و خامی را نیازمند برنامه‌ریزی جدی دانست و گفت: امروز برای رسیدن به چشم‌انداز تولید باید به توسعه این مخازن ورود کنیم؛ مخازنی که سه ویژگی دارند: نخست آنکه بسیار عمیق هستند و عمیق‌ترین آنها حدود ۱۵ هزار فوت یا ۵ هزار ۲۰۰ متر عمق دارد. دوم اینکه فشار بالا دارند و سوم اینکه دمایشان بالاست.

وی افزود: وقتی مخزنی دمای بالا دارد، یعنی توسعه و تولید از آن نیازمند مواد فلزی و غیرفلزی خاص است، بنابراین باید تجهیزاتی تولید کنیم تا بر پیچیدگی‌ها و سختی‌ها غلبه کنیم و به‌منظور رسیدن به این هدف بهترین راهکار، استفاده از فناوری دانش‌بنیان و محصولات فناورمحور است.

برنامه سرمایه‌گذاری ۵.۵ میلیارد دلاری برای تولید از مخازن خامی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از میدان‌های اهواز خامی، مارون خامی، گچساران خامی، بینک خامی و آغاجاری خامی به‌عنوان بخشی از ۶ تا ۷ میدان مهم در برنامه توسعه یاد کرد و گفت: این میدان‌های قدیمی بخش قابل‌توجهی از ذخایر هیدروکربوری کشور را به خود اختصاص داده‌اند و در شرکت نفت برنامه‌ریزی دقیق کردیم تا سرمایه‌گذاری ۵.۵ میلیارد دلاری را که پیشنهادش از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به شرکت ملی نفت ارسال شده و به‌زودی برنامه‌ریزی آن انجام و کارهایش آغاز می‌شود، محقق کنیم.

خجسته‌مهر افزود: اگر این سرمایه‌گذاری محقق شود، معنایش این است که ان‌شاءالله به‌وفور به تجهیزات پیشرفته داریم که نه‌تنها شامل تجهیزات سرچاهی -همچون تاج چاهی که امروز رونمایی شد – می‌شود، بلکه به‌شدت نیازمند محصولات درون‌چاهی هستیم.

وی از کیسینگ، لاینر، تیوبینگ و کیسینگ اکسسوری به‌عنوان بخشی از تجهیزات مورد نیاز یاد کرد و گفت: شرکت‌های ساخت تجهیزات داخلی باید آمادگی لازم را برای ساخت حجم وسیعی از این تجهیزات داشته باشند.

سفارش ساخت داخل تجهیزات مورد نیاز ۵ ساله نفت‌خیز جنوب/ ۱۴ قلم کالا راهبردی در هفته دولت معرفی می‌شوند

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به وعده وزیر نفت در جلسه رأی اعتماد از مجلس برای حداکثرسازی ظرفیت ساخت داخل گفت: با توجه به این موضوع با دستور مهندس اوجی، هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب مجوز داد که کالا و تجهیزات مورد نیاز خود را برای پنج سال سفارش بدهد و ان‌شاءالله به‌زودی دستور آن صادر می‌شود و معنای این موضوع این است که شرکت‌های ساخت داخل از جمله وتکو و سایر مجموعه‌ها باید از فرصت پیش‌آمده حداکثر استفاده را بکنند.

خجسته‌مهر از معرفی ۱۴ قلم کالای راهبردی در هفته دولت برای داخلی‌سازی یاد کرد و گفت: همان‌طور که پیش‌تر ۱۰ قلم کالا برای ساخت داخل معرفی شده بود و تجهیزی که امروز رونمایی شد یکی از آن ۱۰ قلم بود، حالا بنا داریم ۱۴ قلم کالای راهبردی را برای ساخت داخل معرفی کنیم.

بروز چهره بارز اقتصاد مقاومتی در شرکت‌های ایرانی

وی به آمادگی شرکت ملی نفت ایران برای حمایت همه‌جانبه از سازندگان تجهیزات راهبردی اشاره کرد و افزود: در زمان مدیریت در شرکت حفاری تدبیر در ستاد اجرایی امام، داوطلبانه و با اشتیاق با توجه به توانمندی و استعداد خاص شرکت وتکو از آن حمایت کردم و در آن زمان تجهیزی در شرکت خرد صنعت ساخته شد که نمونه آن در کشور و حتی خاورمیانه ساخته نشده بود و تنها چند شرکت آمریکایی آن را می‌ساختند که این چهره بارز اقتصاد مقاومتی است و به این شرکت‌ها پیشنهاد می‌کنم آمادگی صادرات محصولات خود به جهان داشته باشند.