سیاست‌های آبی کشورهای همسایه مشکلات زیست محیطی ما را چند برابر کرده است
سیاست‌های آبی کشورهای همسایه مشکلات زیست محیطی ما را چند برابر کرده است
معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با توجه به خشکسالی های پیاپی و سیاست های آبی اتخاذ شده کشورهای همسایه مشکلات ما در منابع آبی چند برابر شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مجتبی ذوالجودی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: خشکسالی های پیاپی و کمبود بارش ها در چند سال اخیر در تمام بخش های کشور به ویژه محیط‌زیست مشکلاتی ایجاد کرد که این مشکلات در محیط های حساسی مانند محیط های آبی خودش را بیشتر نشان می دهد.

وی اظهارداشت: بر این اساس وضعیت تالاب ها در شرایط بسیار حساس و شکننده‌ای قرار دارد همچنین سواحل و دریاها هم از لحاظ آلودگی در خطر هستند از این رو بیش از پیش نیازمند همکاری کشورهای حاشیه پهنه های آبی هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه خشکسالی و سیاست های اتخاذ شده کشورهای حاشیه آبی کشور مشکلات کمبود آبی ما را چند برابر کرد، بر این اساس سیاست ترکیه در شمال غرب، افغانستان در جنوب شرق و شمال کشور نگرانی ها را چند برابر کرده است.

خارج شدن رکود کنوانسیون تهران 
معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در شمال کشور کنوانسیون تهران که مربوط به حفاظت از دریای خزر است ۵ کشور حاشیه خزر را شامل می‌شود، به دلیل برخی مشکلات این کنوانسیون حدود ٧ سال مسکوت ماند که با همکاری وزارت خارجه از حالت رکود خارج شد و با تقویت بحث دیپلماسی کشور در حال فعالیت کردن هر چه بیشتر این کنوانسیون هستیم.

وی ادامه داد: در سال ١٣٨۵ موافقتنامه حقوقی به امضای ۵ کشور حاشیه دریای خزر و به تصویب مجالس کشورها رسید و بر اساس آن ۵ پروتکل نیز تصویب شد اما متاسفانه در این مدت برخی کشورها تغییر رویه دادند و اقدامی انجام نشد اما دولت سیزدهم با تلاش وزارت خارجه و سازمان محیط‌زیست و با ابتکار عمل دوباره فعالیت از سر گرفته شد و قرار شد ششمین جلسه این کنوانسیون بعد ٧ سال تاخیر ٢٧ و ٢٨ مهر ماه در حد وزرای محیط‌زیست در جمهوری آذربایجان برگزار شود که رییس سازمان محیط‌زیست در آن شرکت خواهد کرد.

نوسازی خطوط انتقال نفت 
وی درباره آلودگی های دریایی گفت: آلودگی نفتی سواحل خلیج فارس را تهدید می کند که بیشتر از خطوط نفتی، کشتیرانی، فاضلاب و آب توازن تهدید می شود که در مدت یک سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است.

وی افزود: ایران نیز همراه با سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس در آلودگی این پهنه آبی سهم دارد که یکی از مهمترین علت آلودگی خلیج‌فارس در کشور خط لوله انتقال نفت به جزیره خارک است، در واقع مهمترین سکوی نفتی ما با نام ابوذر بسیار فرسوده بود که با همکاری وزارت نفت این خط فرسوده ٢۴ اینچی به خط انتقال ٢۶ اینچی نو تبدیل شد و درصد قابل توجهی از میزان آلودگی کاهش یافت و تقریبا به حد صفر رسید.

ذوالجودی گفت: برای کاهش آلودگی خلیج‌فارس چند سناریو تعریف کردیم از جمله اینکه اگر تحریم ها ادامه یابد در نظر داریم که برای برون رفت از آن توانستیم تفاهم نامه‌ای با راپمی و میمک داشته باشیم تا به ما کمک کنند و ما هم این پیشنهاد را به وزارت نفت دادیم.

دنبال حل مسائل زیست‌محیطی جزایر مصنوعی هستیم
وی گفت: چند سالی است که شاهد توسعه جزایر مصنوعی در آبهای جنوبی کشور هستیم که مشکلات محیط زیستی زیادی برای پهنه های آبی به همراه خواهد داشت که برای حل آن از طریق دیپلماسی محیط‌زیست دنبال به حداقل رساندن اثرات آن خواهیم بود.

آب توازن کشتی ها کنترل می شود 
وی اظهارداشت: آب توازن کشتی ها یکی از منابع آلوده کننده خلیج فارس است که برای جلوگیری از آن با همکاری سازمان بنادر و کشتیرانی نسبت به پایش و برنامه ریزی کردیم تا آلودگی آب توازن به حداقل برسد.

وی ادامه داد: البته همین انتظار را هم از کشورهای همسایه داریم و مطالبه خود را از مجامع بین المللی دنبال می کنیم.

وضعیت تالاب ها نشاندهنده نحوه مدیریت آبی هر کشوری است

معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وضعیت تالاب های هر کشوری نشان می دهد که مدیریت منابع آبی آن کشور چگونه بوده است، در واقع پذیرفته نیست که تالابی خشک و به کانون گرد و غبار تبدیل شود در این صورت یعنی اینکه مدیریت منابع آبی درست انجام نشده چون هر تالابی باید حداقل نمناکی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه در این راه دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی نقش بسیار مهمی را در مدیریت منابع آب دارند، افزود: بر اساس قانون حفاظت از تالاب ها وزارت نیرو مکلف است تا حقابه مورد نیاز تالاب ها را تامین کند همچنین وزارت جهاد کشاورزی متولی کشت است که باید با کشت های جایگزین و کم آب بر تا حد امکان از مصرف بی رویه آب در این بخش بکاهد.

وی درباره شرایط تالاب ها گفت: برای اینکه از توان بین المللی استفاده کنیم توانستیم با همکاری برنامه سازمان ملل متحد (  UNDP ) و طرح حفاظت از تالاب های ایران با همکاری دولت ژاپن بر روی جوامع محلی کار کنیم که با اجرای این طرح در ۲۰۰ روستای حوضه آبخیز دریاچه ارومیه موفق به کاهش ۳۰ درصدی در مصرف آب شدیم . همچنین با همکاری UNDP و اتحادیه اروپا در حال حفاظت از تالاب هامون هستیم.

استقرار صنایع در کنار سواحل همراه با رعایت ملاحظات زیست محیطی 

ذوالجودی گفت: یکی از مسائل بسیار مهم برای کشور توسعه صنایع است و بر اساس قانون قرار است توسعه صنایع بزرگ و آب بر در کنار سواحل صورت گیرد که این استقرار باید همراه با برنامه های محیط زیستی باشد و حتما الزامات محیط زیست در آن رعایت شود.

وی افزود: در این خصوص جلساتی را با صنایع برگزار و با کمک مراکز علمی پهنه بندی استقرار صنایع را تهیه کردیم که آماده ارائه به صنایع است تا برای استقرار از آن استفاده کنند، بر اساس این پهنه بندی در واقع هر صنعتی نمی تواند هر مکانی که بخواهد مستقر شود مثلا در سواحل مکران که این روزها در حال توسعه است این کار را با جدیت بیشتری دنبال می کنیم و در این زمینه ارتباط خوبی بین سازمان محیط زیست و صنایع برقرار شده تا برای استقرار از آیین نامه های موجود پهنه بندی تبعیت کنند.

وی تاکید کرد: در واقع از دید سازمان محیط زیست استقرار صنایع در سواحل مکران باید در قالب این پهنه بندی صورت گیرد و این کار نیاز به مجوز دارد که باید سازمان محیط زیست آنرا صادر کند بنابراین اگر ملاحظات زیست محیطی رعایت نشود سازمان هم مجوز استقرار را صادر نمی کند، به عنوان مثال در برخی سواحل شاهد توسعه صنایع بودیم که ملاحظات را رعایت نمی کردند که در نهایت به نقطه تعادل رسیدیم بنابراین اگر قرار است صنعتی در نقطه ای مستقر شود باید توان اکولوژیک منطقه مد نظر قرار گیرد تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.

ذوالجودی ادامه داد: در راستای استقرار صنایع در سواحل مکران از آنها تعهد محضری خواهیم گرفت تا علاوه بر رعایت پهنه بندی از آخرین فناوری های روز دنیا استفاده کنند ، دولت هم در این راه از سازمان محیط زیست حمایت می کند و ما هم به صورت قانونی این مساله را دنبال می کنیم ، اگر صنعتی تخریب غیر قابل جبرانی به همراه داشته باشد حتما جریمه سنگینی خواهد شد بنابراین در این راه ظرفیت قانونی داریم و این اراده هم در دولت وجود دارد.

پایش مداوم دریای خزر و خلیج فارس

وی گفت: پایش پهنه های آبی از لحاظ آلودگی جزو برنامه های سازمان محیط زیست است از این رو بیش از ۱۰۰ درصد بازرسی های ما از مراکز صنعتی و نفتی در آبهای کشور به ویژه در جنوب بیشتر شده است.

تعیین ۲۳ چالش زیست محیطی دریایی و تالابی

وی اظهارداشت: معاونت دریایی سازمان محیط زیست با همکاری متخصصان ۲۳ چالش محیط زیستی دریایی و تالابی را مشخض و مدون کرده است و برای آن چشم اندازی ۶ قسمتی در نظر گرفته ایم ، با توجه به اسناد و سیاست های بالادستی ۱۸ سیاست کلان برای توسعه پایدار پهنه های آبی را در بخش دریا ، تالاب ها و خورها تعیین کردیم و  در این راستا ۶ هدف اصلی را دنبال می کنیم که در این راه با ۱۲ راهبرد دستیابی به محیط زیست مطلوب در مناطق تالابی و دریایی از طریق ۴۶ برنامه در دولت مردمی دنبال می شود.