تداوم تولید صنایع کوچک بدون یک ثانیه محدودیت برقی
تداوم تولید صنایع کوچک بدون یک ثانیه محدودیت برقی
در حالی که سال‌های گذشته خاموشی برق منازل رخ می‌داد و خط تولید صنایع نیز خاموش می‌شد، اما امسال متولیان صنایع خرد و کلان کشور از جزییات تامین برق و شرایط مطلوب سال جاری نسبت به سال گذشته خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» پس از بخش خانگی که در سال جاری بدون هیچ محدودیتی، برق مصرف کرد و خاموشی را مانند سال‌های گذشته تجربه نکرد؛ در بخش صنایع کشور نیز اتفاق بسیار مثبتی در راستای تأمین کامل انرژی تولید انجام شد.

بر اساس آمار به‌دست‌آمده از واحدهای صنعتی ثبت شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۶۳۰ هزار صنعت فعال در کشور وجود دارد. بر این‌ اساس از کل تعداد صنایع بزرگ و کوچک ثبت شده از یک واحد تراشکاری کوچک در یک مغازه گرفته تا یک واحد بزرگ تولید فولاد در کشور، ۵۸۰ هزار واحد اساساً بدون هیچ محدودیتی در مصرف برق در دوران فصل گرم نسبت به تولید خود ادامه دادند و می‌دهند.

به معنای دیگر ۹۲ درصد از واحدهای صنعتی کشور در دوران فصل گرم بدون هیچ برنامه مدیریت مصرفی برق، به فعالیت ادامه می‌دهند.

کاهش ۸۳ درصدی محدودیت برقی شهرک‌های صنعتی نسبت به سال گذشته

در این راستا، از ۸ درصد واحدهای صنعتی کشور که برنامه مدیریت مصرف برق دارند، ۴۹ هزار ۵۵۸ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور قرار دارند. این واحدهای صنعتی سال گذشته در بازه زمانی اوج بار به‌صورت روزانه از ساعت ۱۱ ظهر تا ۹ شب به مدت ۱۰ ساعت با محدودیت مصرف برق مواجه بودند و عملاً تولید آن‌ها در ۳ماهه اوج بار سال گذشته با محدودیت جدی مواجه شده بود.

بر این مبنا در سال جاری میزان محدودیت ارائه شده به این صنایع ۸۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد.

عرضه کالاهای صنایع بزرگ تداوم دارد

علاوه بر ۵۸۰ هزار واحد صنعتی بدون محدودیت مصرف برق و ۴۹ هزار ۵۵۸ واحد واقع در شهرک‌های صنعتی، ۴۴۲ واحد صنعتی بزرگ در کشور شامل صنایع فولادی، سیمانی، آلومینیوم، مس و… نیز وجود دارد که جزو واحدهای بسیار پرمصرف برق رده‌بندی می‌شوند.

برنامه مدیریت مصرف برق این ۴۴۲ واحد بزرگ به نحوی تعیین شده که هر صنعت مطابق برنامه هماهنگ‌شده با بخش خصوصی و وزارت صنعت، معدن و تجارت یک ماه از ۳ ماه فصل گرم را با مدیریت مصرف برق مواجه شده و این امکان در نظر گرفته شد تا تعمیرات تابستانی این واحدها در این یک ماه اعمال شود.

در همین رابطه یکی از مسائل مهم در نظر گرفته در برنامه ۴۴۲ واحد صنعتی بزرگ، توجه ویژه به مسئله مدیریت بازار و جلوگیری از کاهش تولید این صنایع است.

صنایع کوچک از تولید بدون یک ثانیه محدودیت برق خبر می‌‎دهند

باتوجه‌به جزییات، برنامه ارائه شده از سوی وزارت نیرو در سال ۱۴۰۱، تامین برق برنامه‌ریزی شده سبب شده تا بسیاری از صنایع کشور از شرایط حفظ تولید و افزایش عرضه اتفاق افتاده ابراز خرسندی کنند.

در همین راستا، سید مصطفی ولی‌پور به‌عنوان یک تولیدکننده در شهرک صنعتی شمس‌آباد ضمن اشاره به نتایج برنامه وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق صنایع کشور گفت: «با توجه به شرایط تأمین برق، می‌توانم ادعا کنم حداقل در واحد صنعتی بنده که اتفاقاً به برق وابستگی شدیدی دارد، آثار منفی ناشی از محدودیت تأمین انرژی به صفر رسیده است.»

علاوه بر این، آیت‌الله غفاری، یک فعال صنعتی در حوزه وسایل سرمایشی در بیان شرایط تأمین برق واحدهای خرد، گفت: «تابستان امسال تا امروز که ۲۷ مرداد است، ‌قطعی برق نداشته‌ایم و حتی از میزان دیماند مصرفی خود هم بیشتر مصرف کردیم و مشمول افزایش تعرفه شدیم، اما کار و تولید متوقف نشد.»

این فعال صنعتی تأکید کرد: «امسال هم طبق روال همه‌سال‌های قبل، تصور قطعی برق مکرر داشتیم، حتی به اغلب مشتریان اعلام کردیم، حدود ۲ ماه نیمه‌تعطیل هستیم و کمتر سفارش گرفتیم، اما ‌۱۵ روز که از خرداد گذشت و سپس به‌ ابتدای تیر که رسیدیم، متوجه عدم قطعی برق شدیم و این برای فعالان صنعتی خوشایند بود.‌»

نظر متولیان صنعت از شرایط مطلوب تامین برق صنایع بزرگ

علاوه بر صنایع خرد، در صنایع بزرگ نیز شاهد شرایط بهتر تامین برق در سال جاری نسبت به سال گذشته هستیم.

سید رسول خلیفه سلطانی‌، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با اشاره به هماهنگی انجام شده با وزارت نیرو در راستای برنامه‌ریزی برای تامین برق گفت گفته بود: «در کارخانه‌های بزرگ فولادی کشور که بار عمده تولید این محصول را به عهده دارند، با هماهنگی وزارت نیرو مقرر شده است که محدودیت انرژی با بازه زمانی تعمیرات اساسی یک‌ماهه تابستانی منطبق شود تا از این طریق آثار منفی سال گذشته به صفر برسد.»

همچنین، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به مسئله تامین برق فصل تابستان اظهار داشت: «باتوجه‌به هماهنگی صورت‌گرفته با دولت و وزارت نیرو، مدیریت بازار در دستور کار است و بازار این کالای استراتژیک با هیچ التهابی از سمت عرضه مواجه نخواهد شد.»

علاوه مصرف‌کننده‌های عمده برق در صنایع، در صنعت آلومینیوم نیز شاهد شرایط مطلوب تامین برق بودیم. در همین رابطه، محمدرضا میری لواسانی، مدیرعامل شرکت ایران آلومینیوم با اشاره به شرایط تامین برق در سال جاری گفت: «بر اساس مصوبه هیئت وزیران، شرکت‌های آلومینیومی مکلف به کاهش ۱۰۰ مگاواتی مصرف برق در تابستان شدند که با پیگیری‌های مستمر به ۵۰ مگاوات کاهش یافت و با مساعدت وزارت نیرو و افزایش ۱۰ مگاوات برق در پاییز امسال، میزان تولید شرکت‌‎های آلومینیومی به میزان نرمال خود باز می‌گردد.»

باتوجه‌به اظهارنظرهای صنایع کشور در رابطه‌ با تامین برق، در سال جاری شرایط تامین انرژی بسیار بهتر از سال گذشته بود و به نظر می‌رسد با تداوم روند افزایش ظرفیت نیروگاهی در سال آتی شرایط مطلوب‌تر شود.