افزایش ۵۰۰ میلیون دلاری تولید در پتروپالایش کنگان
افزایش ۵۰۰ میلیون دلاری تولید در پتروپالایش کنگان
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در حاشیه ارائه گزارش اقتصادی به جمعی از آزادگان پیشکسوت صنعت نفت گفت: در ۱۰ ماه گذشته، همه پروژه‌های صندوق‌ها در قطب‌های غرب و جنوب پیشرفت توسعه‌ای داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، عبدالحسین بیات با تبریک سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، از حماسه‌آفرینان دوران دفاع مقدس تجلیل کرد و گفت: تقارن این ایام با ماه محرم حسینی، یادآور الگوگیری انقلاب اسلامی از نهضت عاشوراست.

وی با اشاره به خاطرات بیان‌شده از سوی چند آزاده پیشکسوت افزود: شنیدن خاطرات پیشکسوتان آزاده جان و دل شنونده را متوجه قدرت ایمان به خدا و ضمیرهای پاک می‌کند. ایمان راسخ به خداوند متعال، تکیه‌گاه استقامت عزیزان آزاده بوده است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت تصریح کرد: الگوی انقلاب اسلامی، نهضت حسینی بوده و هست و اکنون ملت و کشور ایران، الگوی ملت‌های آزاده شده‌اند، از این رو یکی از مبانی این الگو، موضوع استقامت آزادگان است.

بیات اظهار کرد: اسرای ایرانی در دوران جنگ با مقاومت مثال‌زدنی در مقابل انواع فشارها ایستادگی کردند. این عزیزان افزون بر مقاومت در مقابل فشارهای روحی و جسمی، نسبت به ارزش‌های دینی نیز غیرت مثال‌زدنی از خود نشان دادند. برای نمونه اسرای ایرانی از گفت‌وگو با خبرنگارهایی که حجاب نداشتند خودداری می‌کردند.

وی گفت: ضمیرهای پاک نمی‌توانند متحول نشوند و سرمشق نگیرند. این گروه از افراد چنانچه با حقیقت مواجه شوند تأثیر می‌گیرند و متحول می‌شوند، از این رو ضمیر آزادگان عزیز دفاع مقدس با حقیقت ایمان، متحول شد و توانستند سال‌های اسارت را تحمل کنند؛ اسارتی که حتی تصور آن برای دیگران سخت است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت افزود: همه مسئولان به‌ویژه کسانی که در حوزه اقتصادی مسئولیت می‌پذیرند باید از منش و بینش آزادگان درس بیاموزند. این مکتب، حفظ حقوق بیت‌المال، امانت‌داری و خدمت بی‌ادعا به خلق را سرلوحه کار خود می‌داند.

بیات عنوان کرد: تاریخ، قلم و تصویر از بیان ویژگی‌های پدیده اسارت و افتخارات و دستاوردهای آن عاجز است، اما باید برای ثبت این رشادت‌ها تلاش کرد. ثبت و انتقال خاطرات و درس‌های آزادگان برای انتقال به نسل‌های آینده به‌عنوان ثروت ملی و ارزش‌های ناب دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ضروری است.

وی گفت: پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی، کارکنان اجازه نزدیک شدن به تأسیسات و تجهیزات اصلی را نداشتند، اما بعد از انقلاب اسلامی همین عزیزان چرخ صنعت نفت را به گردش درآوردند. این مهم در پرتو تغییر تفکر «ما نمی‌توانیم» به راهبرد «ما می‌توانیم» شکل گرفت و این جرأت تفکر «ما می‌توانیم» از سوی حضرت امام خمینی (ره) در بدنه ملت جاری شد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت افزود: کارکنان صنعت نفت دوشادوش عزیزان رزمنده در مسیر «ما می‌توانیم» حماسه دفاع مقدس را شکل دادند. در حقیقت در زمان دفاع مقدس، همه صنعت نفت به جبهه بدل شد و عزیزانی از نفت در خط مقدم یا در حین مأموریت‌های نفتی شهید، جانباز و اسیر شدند. پس از پایان اسارت، آزادگان سرافراز در کنار جوانان صنعت نفت با روحیه جهادی و در سنگر سازندگی اندوخته‌های خویش را در راه آبادانی کشور به‌کار گرفتند.

بیات ادامه داد: پیشران کشور، روحیه جهادی، خلاقیت و نوآوری است که به برکت مجاهدت نیروی‌های انقلاب اسلامی حاصل شده است، در این رهگذر موضوع‌هایی مانند رفع تحریم‌ها مهم است، اما رکن اصلی کار، بهره‌مندی از روحیه جهادی و خلاقیت است که در همین نشست عزیزان بازنشسته به مصادیقی از آن در دوران اسارت اشاره کردند.

وی در این نشست، به پیشرفت‌های اقتصادی اخیر صندوق‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در مدت ۱۰ ماه گذشته فقط در یکی از واحدهای صنعتی صندوق‌ها، پتروپالایش کنگان، با رفع مشکلات و افزایش فروش محصولات، ۵۰۰ میلیون دلار درآمد ایجاد شده است. پیشرفت واحد الفین این طرح نیز از ۶۴ درصد به ۸۱ درصد رسید و امیدواریم در افق سال ۱۴۰۲ شاهد بهره‌برداری از این طرح باشیم.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ادامه داد: در همین حوزه سرمایه‌گذاری (هاب جنوب)، در بخش پتروپالایش که گاز غنی فاز ۱۲ پارس جنوبی را دریافت می‌کند، پنج واحد توسعه‌ای شامل توسعه یوتیلیتی و مخازن دوجداره، واحد HDPE پتروپالایش، واحد HDPE سروش مهستان، احداث واحدهای SWING HDPE/LLDPE، احداث واحد PDH/PP در حال انجام است و همه این طرح‌ها در ۱۰ ماه گذشته، پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته‌اند که اعداد آنها دقیقاً منتشر شده است.

بیات عنوان کرد: اعتقاد داریم بازنشستگان به‌خوبی به امور آگاهی دارند، بنابراین درصدهای پیشرفت را منتشر می‌کنیم تا عزیزان در جریان معایب و محاسن قرار گیرند. از هرگونه پیشنهاد در خصوص انجام کارها استقبال می‌کنیم. چون معتقد هستیم اگر «همه ما با هم کار کنیم» موفق خواهیم بود.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت به طرح‌های صندوق‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری غرب (هاب دهلران و غرب) اشاره کرد و افزود: راهبرد میدان تا بازار، به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش در اقتصاد نفتی اصل مهمی است که در تفکر بنگاه اقتصادی صندوق‌ها، مورد توجه قرار گرفته است، از این رو در هاب دهلران همچون هاب کنگان به‌دنبال حداکثر ارزش‌افزوده هستیم و برای همین موضوع نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به عواید حاصل از سرمایه‌گذاری صندوق نفت در میدان نفتی سروک آذر اظهار کرد: در کمتر از یک سال گذشته در ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، الفین دهلران، پتروشیمی دهلران و نیروگاه‌های برق، شاهد پیشرفت توسعه‌ای بودیم، به‌گونه‌ای که برای افق ۱۴۰۲ و ۱۴۰۴ شاهد بهره‌برداری از این طرح‌ها خواهیم بود. بهره‌برداری از این طرح‌ها در حد قابل‌توجهی توان مالی صندوق نفت را تقویت خواهد کرد.

بیات تصریح کرد: با توجه به محاسبات بیمه‌ای و نداشتن استخدام در ادوار گذشته، مسیر تأمین منابع برای خدمت به بازنشستگان، توسعه و رشد حوزه‌های سرمایه‌گذاری است که به لطف انتقال تجربه‌های بازنشستگان ارجمند به نسل‌های جوان، این مهم به شکل شایسته‌ای انجام خواهد شد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: افزون بر شتاب‌بخشی به طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های سرمایه‌گذاری جنوب (بندرعباس، ماهشهر، کنگان و عسلویه) غرب (ایلام دهلران) و سایر حوزه‌های صنعتی در قالب شورای‌ عالی پروژه‌ها، شورای نظارت بر شرکت‌های تولیدی نیز ایجاد شد تا الگوی موفق شورای‌ عالی پروژه برای شرکت‌های تولیدی نیز محقق شود، همچنین در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو، شاهد افتتاح چند بخش و رونمایی از برخی کالاهای دانش‌بنیان ساخت داخل مرتبط به گروه اقتصادی صندوق‌ها نیز خواهیم بود.

 شایان یادآوری است که در این آیین، با اهدای لوح سپاس به جمعی از بازنشستگان آزاده صنعت نفت، از آنها تجلیل شد.