روسیه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به چین شد
روسیه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به چین شد
اطلاعات وزارت گمرک چین نشان می‌دهد واردات نفت چین از روسیه در ماه ژوئیه برابر با ۱.۶۸ میلیون بشکه در روز بوده که برای سومین ماه متوالی عربستان را با ۱.۵۴ میلیون بشکه در روز پشت سر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از رویترز، روسیه در ماه ژوئیه برای سومین ماه متوالی بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به چین بود. پالایشگاه‌های مستقل چین خرید بشکه‌های ارزان‌تر نفت روسیه را افزایش داده و واردات از تولیدکنندگان رقیب مانند آنگولا و برزیل را پایین آورده‌اند.

اطلاعات وزارت گمرک چین نشان می‌دهد واردات نفت روسیه شامل واردات از طریق خط لوله شرق سیبری و واردات از بنادر اروپایی و شرق دور روسیه در کل به 7.15 میلیون تن می‌رسد، یعنی 7.6 درصد بیشتر از سال گذشته میلادی.

اما عرضه گاز روسیه به چین در ماه ژوییه که برابر با 1.68 میلیون بشکه در روز بود، هنوز هم پائین‌تر از رکورد 2 میلیون بشکه در ماه مه است. چین بزرگ‌ترین خریدار نفت روسیه به حساب می‌آید.

واردات نفت چین از عربستان که در جایگاه دوم عرضه‌کنندگان نفت به این کشور قرار دارد در ماه گذشته میلادی افزایش داشت، اما با 6.56 میلیون تن معادل 1.54 میلیون بشکه در روز هنوز تا سطح سال گذشته میلادی فاصله زیادی دارد و پایین‌ترین رقم طی 3 سال گذشته‌است.

واردات نفت چین از روسیه از ابتدای سال جاری میلادی به 48.45 میلیون تن می‌رسد، یعنی 4.4 درصد بالاتر از سال گذشته. چین از ابتدای سال جاری 49.84 میلیون تن نفت از عربستان وارد کرده‌است.

کاهش ذخایر نفت خام پالایشگاه‌ها و کند شدن روند بهبود تقاضا برای سوخت در چین باعث شد واردات نفت خام این کشور در ماه گذشته میلادی 9.5 درصد نسبت‌به سال قبل کاهش داشته باشد.

افزایش واردات نفت از چین عرضه نفت آنگولا و برزیل به این کشور را به‌ترتیب 27 و 58 درصد نسبت‌به سال گذشته پایین آورده‌است.

چین در ماه گذشته میلادی به طور رسمی هیچ نفتی از ونزوئلا و ایران خریداری نکرده‌است. این کشور از اواخر 2019 از ترس تحریم‌های ثانویه آمریکا خرید نفت از این دو کشور را متوقف کرده‌است. در عین حال واردات نفت چین از مالزی که طی 2 سال گذشته یک نقطه انتقال برای نفت ایران و ونزوئلا بوده، 183 درصد از ابتدای سال جاری میلادی افزایش‌یافته و به 3.34 میلیون تن رسیده‌است، یعنی بالاتر از 2.65 میلیون تن واردشده در ماه ژوئن.

منبع: تسنیم