آیا سرنوشت نفت و گاز به برجام گره خورده است؟
آیا سرنوشت نفت و گاز به برجام گره خورده است؟
کارشناسان براین باورند که باید یک استراتژی و راهبرد مشخص برای بهره‌برداری از شرایط پساتحریم برای توسعه کشور در همه زمینه‌ها از نفت و گاز از سوی مسئولان تعریف شود تا همانند سایر کشور‌ها در جهت منافع ملی و رشد اقتصادی، اشتغال و توسعه صنایع گام برداریم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» اکثر بازار‌ها از جمله بازار انرژی تحث تاثیر مذاکرات برجام است که این موضوع به نوعی قیمت‌ها را کاهش و افزایش می‌دهد؛ بنابراین توافق برجام می‌تواند تاثیر زیادی بر بازار انرژی و احتمال بازگشت نفت ایران به این بازار جهانی داشته باشد.

اکثر کارشناسان براین باورند که با بازگشت نفت ایران به چرخه صادرات بازار قیمت طلای سیاه در بازار جهانی تا حدودی تعدیل شود. عربستان نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده احتمالا چشم روی اختلافات سیاسی ببندد و دو کشور همسو با یکدیگر حرکت کنند.

حال موقع آن است که یک استراتژی و راهبرد مشخصی برای بهره‌برداری از شرایط پساتحریم برای توسعه کشور در همه زمینه‌ها از نفت و گاز از سوی مسئولان تعریف تا همانند سایر کشور‌ها که در جهت منافع ملی و رشد اقتصادی، اشتغال و توسعه صنایع گام برداریم.

براساس این گزارش در صورت توافق در برجام این فرصت را پیدا خواهیم کرد که بخشی از بازار‌های پتروشیمی و پالایش و پخش را بدست گرفته و با شرکت‌های خارجی همکارهای‌های دو جانبه را داشته باشیم.

همچنین مسئولان این صنعت باید به این نکته کلیدی تأکید داشته باشند که در حمایت از سازندگان داخلی بستر را برای حضور در بازار‌های جهانی فراهم سازند. همچنین تولید با کیفیت و رعایت استاندارد‌های بین‌المللی خود مسیر را برای توسعه و شکوفایی صنعت نفت وگاز و پتروشیمی هموار می‌سازد؛ اما همه این‌ها در گرو این است که دعوا‌ها را کنار بگذاریم و بر اساس اصول علمی اقتصادی تفاهم کنیم و بر پایه تجربه‌های بین‌المللی که دیگران انجام می‌دهند اقدام کنیم، نخواهیم دوباره خودمان چرخ را اختراع کنیم، باید وارد قاعده بازی بین‌المللی شویم.

طبق این گزارش در حال حاضر ما نمی‌توانیم همه منابع را از داخل تامین کنیم بخش اعظم آن باید از مسیر سرمایه‌های خارجی تامین شود، همچنین در حوزه تکنولوژی عقب هستیم و به فناوری روز دسترسی نداریم. از سوی دیگر به دلیل تحریم‌ها تکنولوژی مورد نیاز را در اختیار ما قرار نمی‌دهند، بنابراین همه این‌ها مهم است و این موضوعات می‌توانند مکمل همدیگر باشند، اما آنچه اهمیت دارد اینکه تمامی این موضوعات را باید در قالب یک برنامه اقتصادی میان‌مدت و بلندمدت ببینیم.