روسیه بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند
روسیه بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند
روسیه در ژوییه با ادامه تقاضا برای خرید نفت ارزان این کشور، برای سومین ماه متوالی بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت از روسیه شامل واردات از طریق خط لوله سیبری شرقی اقیانوسیه و محموله‌های دریابرد از بنادر اروپایی و شرق دور روسیه، در ژوییه به ۷.۱۵ میلیون تن بالغ شد که ۷.۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

صادرات نفت روسیه به چین در ژوییه معادل حدود ۱.۶۸ میلیون بشکه در روز بود که پایین‌تر از رکورد حدود دو میلیون بشکه در روز در ماه مه بود. چین بزرگترین خریدار نفت روسیه است.

واردات نفت چین از عربستان سعودی در ژوییه نسبت به ژوئن بهبود یافت و به ۶.۵۶ میلیون تن معادل ۱.۵۴ میلیون بشکه در روز رسید اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اندکی پایین‌تر بود.

واردات چین از روسیه از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، به ۴۸.۴۵ میلیون تن رسید که بر مبنای سالانه، ۴.۴ درصد رشد نشان می‌دهد اما همچنان کمتر از میزان صادرات عربستان سعودی است که ۴۹.۸۴ میلیون تن نفت به چین عرضه کرده است.

واردات نفت خام به چین در ژوییه، ۹.۵ درصد نسبت به ژوییه سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد و حجم روزانه واردات، دومین رکورد پایین در چهار سال گذشته را به ثبت رساند.

خرید بالای نفت روسیه از سوی پالایشگاههای خصوصی، به کاهش واردات از آنگولا و برزیل منتهی شد و صادرات این دو کشور به چین بر مبنای سالانه، به ترتیب ۲۷ درصد و ۵۸ درصد کاهش یافت.

گمرک چین آمار واردات نفت از ونزوئلا یا ایران در ماه میلادی گذشته را اعلام نکرد. شرکتهای نفتی دولتی به دلیل نگرانی از نقض تحریم‌های ثانویه آمریکا، از اواخر سال ۲۰۱۹ واردات نفت این کشورها را متوقف کردند.

بر اساس گزارش رویترز، واردات از مالزی که در دو سال گذشته به محل انتقال نفت ایران و نزوئلا تبدیل شده است، در ژوییه بر مبنای سالانه ۱۸۳ درصد رشد کرد و به ۳.۳۴ میلیون تن رسید و بالاتر از ۲.۶۵ میلیون تن در ژوئن بود.

منبع: ایسنا