طرح آبرسانی سد طالقان به شهر آبیک به بهره‌برداری رسید
طرح آبرسانی سد طالقان به شهر آبیک به بهره‌برداری رسید
طرح بزرگ آبرسانی از سد طالقان به شهر آبیک با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  امروز “علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو طرح بزرگ آبرسانی از سد طالقان به شهر آبیک را برای بهره‌مندی مردم این شهر از آب شرب سالم و پایدار به بهره‌برداری رساند.
طرح انتقال آبرسانی از سد طالقان به شهر آبیک شامل 17.5 کیلومتر مسیر لوله گذاری است که 9 کیلومتر آن با طرح اصلی استان که آبرسانی به 14 شهر و 194 روستای استان است؛ مشترک بوده و 8.5 کیلومتر آن نیز اختصاصی و ویژه شهر آبیک است.
بر این اساس، کانال کنی و اجرای خطوط لوله در 9 کیلومتر مسیر با بستر کاملا سنگی، اجرای 3 مرحله آتشباری در مسیرهای سنگی برای فراهم کردن بستر لوله گذاری، اجرای یک کیلومتر لوله گذاری٥٠٠ میلی‌متری در مجاورت رودخانه زیاران و اجرای 3 مورد لوله‌رانی به قطر 1400 و 500 میلی‌متر از زیر جاده زیاران- طالقان مجموعاً به طول 82 متر از جمله اقدامات این پروژه است.
همچنین ساخت دو دستگاه پل فلزی به طول 47 و 31 متر با ارتفاع 38 متر از بستر رودخانه زیاران جهت عبور لوله 1400 میلی‌متری با استفاده از یک دستگاه جرثقیل 120 تنی و دو دستگاه جرثقیل 50 تن، از دیگر اقدامات فنی این پروژه است.
به منظور تصفیه آب انتقالی به شهرستان آبیک نیز تصفیه خانه موقت آب شرب با ظرفیت ٢٠٠ لیتر بر ثانیه توسط شرکت آب و فاضلاب استان در منطقه خوزنان اجرا شده است.
این گزارش می‌افزاید، با اجرای این طرح نیاز آب شرب شهر آبیک، زیاران و خوزنان تا افق 1425 از محل آب انتقالی از سد طالقان بطور کامل تامین شده و برای اجرای آن بیش از 3800 میلیارد ریال از طریق منابع عمومی دولت هزینه شده است.