احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ۱۴ استان کلید می‌خورد|۱۵ شرکت برنده مناقصه احداث نیروگاه برق تجدیدپذیر
احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ۱۴ استان کلید می‌خورد|۱۵ شرکت برنده مناقصه احداث نیروگاه برق تجدیدپذیر
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) از برنده شدن ۱۵ شرکت در مناقصه برای احداث نیروگاه برق تجدیدپذیر خبر داد و گفت:: ساخت نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر با ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات در برنامه دولت سیزدهم وجود دارد که که ۴ هزار مگاوات برق خورشیدی آن، با همکاری شورای اقتصاد، مجوز احداث گرفت و مناقصه آن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» با توجه به اینکه امروزه اکثر کشور‌ها در حوزه تامین انرژی با مشکل مواجه هستند بنابراین تنها راه برون از این معضل حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است. مسئولان در این زمینه در تلاش هستند که بخشی از این کمبود را از طریق ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر جبران کنند.

برهمین اساس محمود کمانی رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ساتبا از برنده شدن ۱۵ شرکت در مناقصه برای احداث نیروگاه برق تجدیدپذیر خبر داد و گفت: این نیروگاه‌ها حداکثر ظرف دو سال آینده ساخته و وارد مدار خواهند شد.

وی افزود: ساخت نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر با ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات در برنامه دولت سیزدهم وجود دارد که که ۴ هزار مگاوات برق خورشیدی آن، با همکاری شورای اقتصاد، مجوز احداث گرفت و مناقصه آن برگزار شد.

کمانی ادامه داد: برنده‌های ۱۴۳۴ مگاوات مشخص شده که این نیروگاه‌ها در ۱۴ استان (از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به استان اصفهان، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان) و۶۰ ساختگاه با ظرفیت‌های ۱۰ تا ۲۰۰ مگاوات احداث خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) اضافه کرد: شرکت‌هایی که تا کنون موفق به شرکت در مناقصه نشدند می‌توانند در مرحله دوم مناقصه با ظرفیت ۴ هزار مگاوات شرکت کنند. فراخوان مناقصه دوم انجام گرفته و تا دو هفته آینده برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به مناسب بودن شرایط قرارداد‌ها افزود: قیمت خرید به صورتی در نظر گرفته شده که بازگشت سرمایه و سود شرکت‌ها در مدت ۴ سال اتفاق بیافتد و در بودجه ۱۴۰۱ محل خرید برق از این نیروگاه‌ها ۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و نگرانی بابت پرداخت‌ها وجود ندارد همچنین در این مصوبه نرخ خرید به صورت ارزی در نظر گرفته شده و نگرانی از تغییر نرخ ارز برای شرکت‌ها وجود نخواهد داشت.