پیشرفت ۲۸ درصدی اجرای فاز ۲ پالایشگاه آبادان در دولت سیزدهم
پیشرفت ۲۸ درصدی اجرای فاز ۲ پالایشگاه آبادان در دولت سیزدهم
فاز ۲ پالایشگاه آبادان به عنوان قدیمی‌ترین پالایشگاه خاورمیانه اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت دارد که از این میزان در بخش اجرا، ۲۸ درصد در ۱۰ ماهی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد محقق شده است.

به گزارش«نبض انرژی» طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با هدف بهینه و سودآور کردن پالایشگاه، استاندارد محصولات تولیدی و همچنین تثبیت ظرفیت پالایشگاه با احداث واحدهای جدید و جمع‌آوری واحدهای قدیمی در حال اجراست.

با اجرای این طرح عملاً افزایش ظرفیتی در پالایشگاه آبادان اتفاق نمی‌افتد، بلکه هدف طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه آبادان شامل واحد تقطیر ۲۱۰ هزار بشکه‌ای در روز است که جایگزین واحد تقطیر قدیمی خواهد شد.

با توجه به ساخت و راه‌اندازی واحد تقطیر ۱۵۰ هزار بشکه‌ای موجود، ظرفیت کل پالایشگاه بعد از احداث واحد تقطیر جدید در ۳۶۰ هزار بشکه (۱۵۰+۲۱۰) در روز تثبیت خواهد شد. علاوه بر تثبیت ظرفیت پالایشگاه در ۳۶۰ هزار بشکه کلیه محصولات حاصل از پالایش ۳۶۰ هزار بشکه در فاز ۲ در واحدهای هیدروژنی تصفیه می‌شود و استاندارد فرآورده‌های تولیدی به یورو ۵ ارتقا پیدا می‌کند.

پروژه فاز ۲ پالایشگاه آبادان تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ در بخش مهندسی ۹۴.۷ درصد، خرید ۹۷.۷ درصد، اجرا ۸۹.۵ درصد  و در مجموع کل پروژه ۹۵.۱ درصد پیشرفت داشته است.

این در شرایطی است که تنها در ۱۰ ماهی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، به پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصدی بخش اجرایی دست یافته و مگا پروژه فاز ۲ پالایشگاه آبادان با تمام مشکلات، محدودیت‌ها، تحریم‌ها و تنگناهای تحمیلی به مراحل پایانی نزدیک شده است.

هم اکنون طرح بزرگ توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان موسوم به فاز ۲ که از ابتدای مهرماه سال گذشته پیشرفت کل ۸۲.۸۳ درصد را به ثبت رسانده بود اینک در مجموع دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۹۵.۱ درصد که برخی از واحدهای این طرح تا این تاریخ از جمله واحد فلر، واحد تولید گاز مایع، واحد تقطیر اتمسفریک و تقطیر در خلا، واحد تولید هوا و واحد نیتروژن از لحاظ مکانیکی و نصب، کامل و در مراحل راه‌اندازی و تولید است و در دولت سیزدهم این پروژه با یک جهش پیشرفتی در بخش ساخت و نصب با وجود تمام محدودیت‌های موجود برخوردار شد.

این در حالی است که کسب پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصدی در طی فقط ۱۰ ماه از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه ۱۴۰۱ در هیچ یکی از مگا پروژه‌های پالایشگاهی سابقه نداشته است.

دستیابی به این پیشرفت‌ها در این مدت و به‌ویژه در بخش انتهایی پروژه که نمودار اجرایی پروژه رو به تخت شدن و درصد پیشرفت به دهم درصد می‌رسند در مقایسه با تمام پروژه‌های پالایشگاهی با ابعاد مشابه اخذ پیشرفت بالای ۳ درصد ماهیانه و در مجموع ۲۸ درصد طی مدت فقط ۱۰ ماه و با وجود تمام مشکلات بی‌سابقه اعم از تحریم‌های شدید، کرونا و عدم امضای برجام و … واقعاً یک رکورد است.

با وجودی که پروژه با یک دوره سه ماهه که عملیات اجرایی به علت اعتصابات سراسری در کشور، تقریباً تعطیل بود و هدایت پروژه و پیمانکاران برای بازگشت به راندمان حداکثری بسیار دشوار بود و بار مالی بسیار سنگینی را بر پروژه و پیمانکاران تحمیل کرد که تجهیز ماشین‌آلات و کارگاه و گزینش نیروهای کارآمد و رساندن نیروی کار از ۳۲۰۰ نفر به بیش از ۲ برابر یعنی ۷۳۰۰ نفر همت و تلاش زیادی را می‌طلبد و رسیدن به این تعداد نیروی انسانی کاربلد در یک بازه زمانی ۴ماهه اتفاق افتاد و پر واضح است که اجرای کار با سختی‌های فراوان مواجه بوده و پیشرفت ماهیانه بعضاً به ۴ درصد هم رسید ولی به طور متوسط ۲.۸ درصد رکورد بی‌سابقه‌ای است.

برخی از عملیات حجیم و سنگین صورت گرفته در طی مدت ۱۰ ماه گذشته شامل انجام عملیات جوشکاری بیش از ۷۵۰ هزار قطر اینچ معادل ۶۵ درصد کل حجم جوشکاری پروژه، انجام عملیات هیدرو تست بیش از ۲ میلیون اینچ متر معادل ۷۵ درصد کل حجم پروژه، انجام عملیات کابل‌کشی برق و ابزار دقیق ۱.۶ میلیون متر معادل ۷۵ درصد کل حجم پروژه، انجام عملیات رنگ‌آمیزی و عایق‌کاری ۶۹۰ مترمربع، دستیابی به رکورد بیش از ۳۴ میلیون ساعت نفر ساعت کار بدون حادثه بوده است.

علاوه بر این اقدامات، کمک‌رسانی به کمیته بحران شهرستان آبادان در حادثه دردناک و بی‌سابقه متروپل و بسیج امکانات و نفرات جهت خدمت به حادثه‌دیدگان نیز انجام شده است.

تا کنون بیش از ۶۰ میلیون نفر ساعت کار در این پروژه صورت گرفته است و این در شرایطی است که ادامه تحریم‌های ظالمانه و کارزار موسوم به فشار حداکثری که منجر به تاخیرات فراوان در تهیه و ارسال کالاهای حساس پروژه و انتقال پول (به جهت سرمایه‌گذاری خارجی و تامین منابع مالی) شده است.

همچنین بیماری کرونا و پیک چهارم و پنجم و ششم همه‌گیری بیماری فوق که باعث تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی شد ولی این پروژه با مدیریت و کنترل‌های لازم طی مدت ۱۰ماهه سعی کرد که کمترین آسیب را ببیند.

از سوی دیگر تورم افسارگسیخته که باعث افزایش چند برابری قیمت کالاهای مصرفی داخلی شد که با مدیریت تیم پروژه و تمهیدات صورت گرفته ضمن ایجاد انگیزه در شرکت‌های پیمانکار، کمبود نقدینگی پیمانکاران به‌موقع مرتفع شد.

در بخش خرید با توجه به محدودیت‌های پیش آمده به علت تحریم‌ها و کرونا، پیگیری‌ها افزایش یافت و در برخی موارد هم‌زمان با تهیه از مراکز خارجی، گزینه‌های موازی برای تهیه از منابع داخلی با تامین‌کنندگان پیگیری می‌شد و بعضاً برخی اقلام که نیاز مبرم بخش اجرا بود به‌صورت مازاد از منابع دیگر تهیه و ارسال می‌شد.

در مورد برخی دیگر از اقلام به‌ویژه ابزار دقیق با توجه به زمان حمل طولانی، تمهیداتی در نظر گرفته شد که این اقلام به صورت هوایی حمل شد.

عمده خوراک، نفت خام ترش و سنگین است و با به مدار آمدن فاز جدید نیز تغییر چندانی در ترکیب نفت خام ایجاد نخواهد شد.

پالایشگاه آبادان به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت ایران را تامین می‌کند.

منبع: ایرنا