زمینه فرآورش روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی تا پایان امسال فراهم می‌شود
زمینه فرآورش روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی تا پایان امسال فراهم می‌شود
مدیرپالایشگاه دوم مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: با بهره‌برداری کامل واحد مرکاپتان زدایی این پالایشگاه، تا پایان سال جاری بهبود درکیفیت و فرآورش حداکثری روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی در این منطقه محقق می شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، حسین باغبان افزود: پالایشگاه دوم به عنوان اولین پالایشگاه در حال تجهیز  واحد مرکاپتان زدایی از میعانات گازی (DMC) در سطح مجتمع گازی پارس جنوبی است.

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گازی پارس جنوبی با اشاره به بخش‌های مختلف این واحد گفت: این پروژه، شامل احداث واحدهای مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی، خنثی‌سازی پساب کاستیکی و  سرویس‌های وابسته است که پیش بینی شده است روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات را فرآورش کند.

وی اظهار کرد: احداث یک دستگاه مخزن ذخیره‌سازی آب آتش‌نشانی جدید در محدوده مخزن آب آتش‌نشانی موجود پالایشگاه و پست جدید برق نیز در این واحد پیش بینی و راه اندازی شده است.

باغبان با بیان اینکه این واحد از دی ماه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری اولیه رسیده است، افزود: با وجود تکمیل نشدن ۱۰۰ درصدی واحد یاد شده اما در زمان حاضر با تمهیدات زیست محیطی، توانایی دارد تا سقف ۱۰۰ واحد در میلیون (PPM) مرکاپتان زدایی از میعانات را انجام دهد که نقش موثری در ارتقا کیفیت محصول دارد.

وی با اشاره به راه اندازی کامل بخش های مختلف این واحد گفت: پیش بینی شده است که تا پایان سال جاری این واحد به طور کامل به بهره برداری برسد و نقش موثری در ارتقای کیفیت و فرآورش ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی ایفا کند.

باغبان در ادامه با اشاره به اقدامات شاخص و بسیار مهم برنامه ریزی و روش‌های تعمیراتی پالایشگاه، گفت: جمع آوری اطلاعات تگ ها و تشکیل درختواره تجهیزات واحد ۱۱۲ (DMC) از جمله اقدامات شاخص و بسیار مهم است که توسط این واحد صورت گرفته است.

وی با تقدیر از همکاران خود در واحد برنامه ریزی و روش‌های تعمیراتی پالایشگاه، افزود: انجام این فرآیند زمان بر و بسیار مهم با تلاش و کار جهادی واحدهای مرتبط در طول مدت بالغ بر هشت ماه محقق شده است که وارد کردن تمامی نقشه های خطوط لوله و ابزار دقیق (P&ID) این واحد در زیر برنامه سیستم اسناد و مدارک (ماژول EDMS) و ارتباط آنها به هریک از تگ ها را نیز باید به آنها اضافه کنیم.

باغبان هدف از تاسیس و راه اندازی واحد DMC را کاهش آثار خوردگی ترکیبات مضر موجود بر تأسیسات پالایشگاهی برشمرد و افزود: کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، ارتقا و بهبود کیفیت میعانات گازی و افزایش ارزش افزوده این فرآورده از دیگر اهداف راه اندازی این واحد است.