ذخیره آب سد الغدیر ساوه به 73 میلیون مترمکعب رسید
ذخیره آب سد الغدیر ساوه به 73 میلیون مترمکعب رسید
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: در حال حاضر 73 میلیون مترمکعب از ظرفیت 270 میلیون مترمکعبی سد الغدیر ساوه پر است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “عزت اله آمری” در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان با اشاره به وضعیت آبی و بارندگی های اخیر در استان افزود: در حال حاضر وضعیت سد ساوه به سمت شرایط بحرانی در حرکت است و حدود ۲۶ درصد مخزن سد، آب دارد بطوریکه از 270 میلیون مترمکعب ظرفیت این سد تنها 73 میلیون مترمکعب آن پر است  ولیکن با مدیریت آب موجود تا پایان سال آبی جاری (ابتدای مهرماه)  مشکلی برای تأمین آب شرب و کشاورزی نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: وضعیت سد کمال صالح مناسبت تر است و 50 درصد مخزن سد پر بوده و نگرانی در خصوص تأمین آب شرب شهر اراک نداریم.
آمری اضافه کرد: در بارندگی های اخیر ورودی به سد کمال صالح نداشتیم، اما حدود 2.5 میلیون مترمکعب بر اثر سیلاب اخیر آب وارد سد ساوه شد و ورودی سد از 200 لیتر برثانیه به حدود 1.5 مترمکعب برثانیه رسید.
وی خاطرنشان کرد:  بر اساس پیگیری های انجام شده در سال جاری حدود 2.5 میلیون مترمکعب آب از سد کوچری به عنوان حقابه زیست محیطی رودخانه لعل بار رهاسازی شد.

 نصب 125 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاههای کشاورزی استان مرکزی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در خصوص اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 25 حلقه چاه غیرمجاز پر و مسدود و 6 دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف شد.
وی ادامه داد: همچنین 125 دستگاه کنتور هوشمند در استان نصب شد که مجموع کنتورهای هوشمند نصب شده در استان را به 1500 دستگاه رساند.
وی در خصوص مهندسی رودخانه ها و تعیین تکلیف ساماندهی و لایروبی رودخانه ها و مسیل ها اظهار کرد:  ساماندهی و لایروبی رودخانه ها در داخل شهرها بر عهده شهرداری ها و در روستاها بر عهده دهیاری هاست.
آمری افزود: حدود 9 هزار کیلومتر رودخانه در سطح استان داریم که حدود 1300 کیلومتر از این رودخانه ها اصلی بوده و حدود 2700 کیلومتر رودخانه های دارای اولویت محسوب می شوند که برای 2500 کیلومتر از آنها مطالعات تعیین حریم و بستر انجام شده و برای حدود 700 کیلومتر اعلان عمومی صورت پذیرفته است.
وی با تاکید بر اینکه نقاط حادثه خیز و سازه های تقاطعی در رودخانه های استان به جهت مدیریت سیلاب شناسایی شده اند، افزود: تا امروز ۱۲۵ نقطه حادثه خیز شناسایی شده است البته پس از سیل سال ۱۳۹۸، بخشی از این نقاط رفع شد، اما لازم است که دوباره این نقاط مورد بازنگری قرار گیرند.
وی در خصوص سیل روستای آهنگران شهرستان فراهان بیان کرد: روستای آهنگران در واقع یک نقطه کور بود و در دشتی مسطح، بارانی با حجم بالا اتفاق افتاد و آب بهترین مسیر برای حرکت خود را دو طرف جاده و در مسیر شیب زمین انتخاب کرد و عملا این روستا درگیر سیل شد.