هوشمندسازی مصرف انرژی با استفاده از اینترنت اشیاء
هوشمندسازی مصرف انرژی با استفاده از اینترنت اشیاء
کارشناسان براین باورند که اینترنت اشیاء در صنعت برق سبب باعث صرفه جویی در مصرف انرژی، صرفه جویی در هزینه ها، افزایش قابلیت اطمینان منبع تغذیه می‌شود؛ بنابراین اینترنت اشیا در صنعت انرژی می‌تواند نظارت و نگهداری سیستم‌های انرژی را ساده کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مباحثی که در عرصه کاهش مصرف برق تاثیرگذار است موضوع هوشمندسازی کنتور‌های برق در جهت استفاده بهینه از انرژی است.
امروزه اکثر کشور‌های به سمت استفاده از فناوری‌های نوین حرکت کرده‌اند به طوری که عامل اصلی استفاده از فناوری‌های اینترنت اشیا در صنعت انرژی نیاز به مدیریت کارآمدتر انرژی است. با این وجود، روش‌های بیشتری وجود دارد که دستگاه‌های انرژی اینترنت اشیا می‌توانند صنعت را متحول کنند.

اینترنت اشیاء در صنعت برق سبب باعث صرفه جویی در مصرف انرژی، صرفه جویی در هزینه ها، افزایش قابلیت اطمینان منبع تغذیه می‌شود؛ بنابراین اینترنت اشیا در صنعت انرژی می‌تواند برای پیگیری تعدادی از معیار‌های سیستم از جمله سلامت کلی، عملکرد و کارایی آن استفاده شود و در نتیجه، نظارت و نگهداری سیستم‌های انرژی را ساده می‌کند.

همچنین با استفاده از اینترنت اشیاء، می‌توان از راه دور با تعداد زیادی سنسور‌ها که پارامتر‌هایی مانند دما را کنترل و نظارت کرد و سقوط ستون‌های برق را قبل از ایجاد خطرات ایمنی تشخیص داد و نقض‌های امنیتی را برای جلوگیری از خرابکاری که در کشور‌های در حال توسعه شایع است شناسایی کرد. در کنار این موضوع اینترنت اشیاء به مصرف کنندگان کمک می‌کند تا در هزینه‌ها صرفه جویی کنند و در مورد مصرف انرژی خود تصمیم هوشمندانه‌ای بگیرند. داده‌های کنتور‌های هوشمند به برنامه تلفن همراه ارسال می‌شوند که از طریق آن مصرف کنندگان می‌توانند به میزان مصرف برق خود دسترسی داشته باشند و اقداماتی را برای تنظیم مصرف خود انجام دهند. مصرف کنندگان می‌توانند برق برخی از وسایل برقی را قطع کنند و شرایطی را تعیین کنند که تحت آن سایر وسایل روشن شوند. با این کار آن‌ها می‌توانند در مصرف برق خود صرفه جویی کنند.

در همین راستا مجتبی اکبری مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق با بیان اینکه ایجاد زنجیره کامل هوشمندسازی و اینترنت اشیاء برای اولین بار در وزارت نیرو با بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت بومی و دانش بنیان فعالان این بخش در کشور در دستور کار قرار گرفته است، گفت: زنجیره هوشمندسازی شامل ایجاد سامانه یکپارچه تجاری BSS و اپراتور ملی اسکادا و بهره برداری از زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی با استفاده از بستر‌های موجود وزارت نیرو و نیز تامین لایه فیزیکی هوشمندسازی تامین کنتور هوشمند ساخت داخل از دیگر اهدافی است که دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امکان بهره برداری از تمامی ظرفیت‌های شبکه زیرساختی حوزه برق در بخش ICT و ارتباطات، امکان بهره برداری از شبکه فیبر نوری و در اختیار قراردادن این شبکه در حوزه ارتباطات کشور تحت عنوان شبکه ملی انتقال داده به وجود آمده است، اظهار کرد: علاوه بر این امکان بهره مندی وزارت نیرو از زیرساخت‌های ارتباطی در جهت ایجاد زنجیره هوشمند در حوزه برق و توانیر و نیز امکان بهره برداری توانیر از شرکت‌های دانش بنیان و تولیدی در حوزه تامین کالای آب و برق فراهم شده است.