پروژه تغذیه مصنوعی آب فردیس در آستانه بهره‌برداری است
پروژه تغذیه مصنوعی آب فردیس در آستانه بهره‌برداری است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به نقش پروژه تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی منطقه فردیس در این استان گفت: این پروژه مهم و اثرگذار با 95 درصد پیشرفت فیزیکی در آستانه تکمیل و بهره‌برداری است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “داود نجفیان” در تشریح این پروژه اظهار داشت: پروژه تغذیه مصنوعی فردیس در سال 1388 از شرکت آب منطقه‌ای تهران به البرز تحویل و در همان سال عملیات تکمیلی مخازن پنجگانه آن آغاز شد.

وی با اشاره به مساحت حدود 105 هکتاری سدهای این پروژه، افزود: این پروژه طی سال‌های گذشته تاکنون حدود 180 میلیون متر مکعب آب سطحی ذخیره کرده است که موجب شد سطح آب چاه‌های کرج و شهرستان شهریار تا حدود زیادی از حالت بحرانی خارج شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز اظهار داشت: به عنوان مثال یک چاه که در سیمین دشت شهرستان فردیس به طور کامل خشک شده بود، اکنون به برکت  اجرای پروژه تغذیه مصنوعی فردیس دوباره به آب رسیده است.

نجفیان گفت: برای کنترل سیلاب چند روز گذشته حدود 10 میلیون متر مکعب آب با دبی حدود 35 متر مکعب در ثانیه وارد مخازن پروژه تغذیه مصنوعی فردیس شد و سد چهارم پروژه فردیس سر ریز و وارد مخزن پنجم شد.

وی ادامه داد: پروژه مذکور موجب شد که ما هیچ هدر رفتی از سیلاب رودخانه کرج نداشته باشیم و سیلاب‌ها به اعماق زمین هدایت شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با بیان اینکه پروژه تغذیه مصنوعی فردیس یکی از بزرگترین پروژه‌های آبخوانداری کشور است، گفت: عملکرد سالانه این تغذیه مصنوعی 54 میلیون مترمکعب در سال است که طی این چند روزه 10 میلیون متر مکعب آب ذخیره صورت گرفته است.

وی بیان داشت: سیلاب اخیر به جای تخریب پایین دست سد کرج به مخازن آب زیرزمینی هدایت شد.

وی با بیان اینکه در مجموع هزینه این پروژه تا زمان بهره‌برداری حدود 41 میلیارد تومان برآورد شده است، افزود: تاکنون 34 میلیارد تومان صرف اجرای این پروژه شده که 24 میلیارد تومان آن از محل اعتبارات دولتی و مابقی از محل فروش شن و ماسه رودخانه کرج تامین شده است.

نجفیان اضافه کرد: اگر آب کافی داشته باشیم و میزان بارش‌ها تا 14 میلی‌متر بر ثانیه باشد، پروژه تغذیه مصنوعی فردیس می‌تواند تمام سیلاب‌های محدوده خود را جذب و به اعماق زمین هدایت کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز، پروژه تغذیه مصنوعی فردیس و کرج را در کشور منحصر به فرد دانست و خاطرنشان کرد: اگر آب و بارش کافی باشد می‌توان سالانه تا 100 میلیون متر مکعب آب وارد آبخوان‌های استان البرز کرد.
وی در پایان افزود: در بالادست پروژه تغذیه مصنوعی فردیس یک پروژه دیگر به نام پروژه تغذیه مصنوعی کرج با ظرفیت ذخیره‌سازی سالانه 19 میلیون متر مکعب آب طراحی شده که در سال جاری عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.