تداوم افزایش ظرفیت تولید برق در سال ۱۴۰۱/ بهره‌برداری از ۴ چهار هزار مگاوات واحدهای نیروگاهی
تداوم افزایش ظرفیت تولید برق در سال ۱۴۰۱/ بهره‌برداری از ۴ چهار هزار مگاوات واحدهای نیروگاهی
بر اساس آمار منتشرشده از سوی وزارت نیرو ظرفیت کل منصوبه نیروگاهی ایران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته همچنان رو به رشد است، به طوری که تا پایان سال جاری چهار هزار و ۳۱۰ مگاوات واحدهای نیروگاهی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»تلاش وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای ارتقای ظرفیت نیروگاهی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که «علی‌اکبر محرابیان» به‌عنوان وزیر نیروی این دولت بر آن تأکید دارد؛ موضوعی که (نیروگاه نسازی) در دولت قبل با بی‌توجهی مواجه شد و خاموشی‌های پی‌درپی را در سال‌های گذشته ایجاد کرد.

وی از همان ابتدای تصدی مسئولیت وزارت نیرو از برنامه‌ریزی برای افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌ها تا پایان دولت سیزدهم خبر داده و بر آن تأکید داشت.

اکنون و بر اساس گزارش اخیر دفتر فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و آمار وزارت نیرو ظرفیت کل منصوبه نیروگاهی ایران تا پایان خرداد سال ۱۴۰۱ نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، ۶ دهم درصد افزایش‌یافته  است.

همچنین بر اساس این گزارش انرژی دریافتی تا پایان خردادماه امسال، نسبت به دوره مشابه پارسال، ۸۰.۳ درصد افزایش‌یافته است.

بر این اساس تا پایان خردادماه امسال از یک هزار و ۱۰ مگاوات واحد گازی بهره‌برداری‌شده است و پیش‌بینی‌ می‌شود از تیرماه تا اسفندماه امسال هم ۲۶۸ مگاوات واحد گازی به بهره‌برداری برسد. در مجموع تا پایان امسال یک هزار و ۲۷۸ مگاوات واحد نیروگاه گازی در کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

تداوم افزایش ظرفیت تولید برق در سال ۱۴۰۱/ بهره‌برداری از ۴ چهار هزار مگاوات واحدهای نیروگاهی

از ابتدای امسال تا پایان خردادماه ۱۶۰ مگاوات واحد نیروگاهی سیکل ترکیبی به بهره‌برداری رسیده و پیش‌بینی‌ شده از تیرماه تا اسفندماه نیز ۳ هزار و ۱۱۶ مگاوات واحد سیکل ترکیبی به بهره بداری برسد. در مجموع تا پایان امسال ۳ هزار و ۲۷۶ مگاوات واحد نیروگاه سیکل ترکیبی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزارت نیرو پیش‌بینی کرده از تیرماه امسال تا اسفندماه سال جاری ۳۳۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی به بهره‌برداری برساند.

بر اساس آمار منتشرشده از ابتدای امسال ۲۱ مگاوات واحد تولید پراکنده به بهره‌برداری رسیده و پیش‌بینی می‌شود از تیرماه تا اسفندماه نیز ۱۲۹ مگاوات واحد نیروگاه تولید پراکنده به بهره‌برداری برسد.

در مجموع واحدهای تولید پراکنده که امسال به بهره‌برداری خواهند رسید به ۱۵۰ مگاوات خواهد رسید که رقم خوبی در این زمینه است.

وضعیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک در دولت سیزدهم به این‌گونه است که از ابتدای امسال ۳۳ مگاوات به بهره‌برداری رسیده و از تیرماه تا اسفندماه نیز ۴۶۷ مگاوات دیگر اضافه خواهد شد که مجموع آنها در پایان امسال به ۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.

در مجموع از ابتدای امسال تعداد یک هزار و ۲۲۴ مگاوات انواع واحدهای نیروگاهی به بهره‌برداری رسیده است.

برنامه‌ریزی‌شده از ابتدای تیرماه تا اسفندماه امسال نیز چهار هزار و ۳۱۰ مگاوات واحدهای نیروگاهی به بهره‌برداری برسد و در مجموع ظرفیت واحدهای نیروگاهی که امسال به بهره‌برداری خواهند رسید به ۵ هزار و ۵۳۴ مگاوات واحد نیروگاهی خواهد رسید.

بر اساس این گزارش ظرفیت کل پست‌های برق (انتقال، فوق توزیع و بلافصل) تا پایان خرداد ۱۴۰۱ نسبت به پایان سال ۱۴۰۰،نیم  درصد افزایش داشته است.

این افزایش ظرفیت نیروگاهی تا آخر خردادماه امسال سبب شد تابستان امسال مردم ایران دیگر شاهد خاموشی‌های برق نباشند.

منبع: ایرنا