فروش سهام انرژی برای سرمایه‌گذاران غیردوست در روسیه ممنوع شد
فروش سهام انرژی برای سرمایه‌گذاران غیردوست در روسیه ممنوع شد
روسیه فروش سهام در پروژه‌های انرژی مهم و توافقنامه‌های تولید مشترک نفت و گاز را برای شرکت‌های متعلق به کشورهای غیردوست، ممنوع کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» کشورهای غربی و متحدانشان نظیر ژاپن محدودیت‌های مالی علیه روسیه را افزایش داده‌اند و مسکو با ایجاد موانعی برای خروج شرکت‌های غربی و شرکایشان از روسیه و در بعضی از موارد توقیف دارایی‌های آنها، تلافی کرده است. با فرمان جدیدی که از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امضا شده است، روسیه بن بست با غرب که تحریم‌های گسترده ای در واکنش به جنگ در اوکراین علیه مسکو وضع کرده است را تشدید کرد. آمریکا واردات انرژی از روسیه شامل نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ را ممنوع کرده است در حالی که اتحادیه اروپا قصد دارد ممنوعیت واردات نفت و فرآورده های نفتی دریابرد از روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ به اجرا بگذارد.

پس از این که روسیه اواخر فوریه به حمله نظامی به اوکراین دست زد، غولهای نفتی بین المللی به سرعت اعلام کردند پروژه‌های مشترک در روسیه را ترک می‌کنند. بعضی از شرکت‌های بین المللی مانند اکوئینور نروژ موفق شدند از روسیه خارج شوند. این شرکت اواخر مه اعلام کرد خروج از تمامی سرمایه گذاریهای مشترک در روسیه مطابق با قانون تحریمهای نروژ و اتحادیه اروپا در خصوص روسیه، کامل شده است.

شرکت شل فروش کسب و کار خرده فروشی خود به لوک اویل را کامل کرده، اما هنوز از پروژه ال ان جی ساخالین ۲ خارج نشده است.

دولت روسیه هفته گذشته به سرمایه گذاران خارجی ساخالین ۲ شامل شل و شرکتهای ژاپنی میتسویی و میتسوبیشی یک ماه فرصت داد تا متقاضی سهام در نهاد دولتی جدیدی شوند که کنترل این پروژه را به دست گرفته است. شل تایید کرد به دنبال راه‌هایی برای خروج از این پروژه است، اما کویچی هاگیدا، وزیر صنعت ژاپن پنج شنبه گذشته اعلام کرد انتظار می رود شرکت‌های ژاپنی سهم خود در این پروژه را حفظ کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ابرغول نفتی آمریکایی اکسون موبیل اعلام کرده است از پروژه نفتی ساخالین ۱ در روسیه خارج می‌شود و در فرآیند انتقال سهم ۳۰ درصدی خود به شرکت دیگری قرار دارد. غول نفتی روسنفت، پنج شنبه گذشته اکسون را مقصر تولید اندک نفت در پروژه ساخالین ۱ خواند.

منبع: ایسنا