عرضه ۶۰۰ میلیارد اوراق سلف نفتی تا قبل از عید
عرضه ۶۰۰ میلیارد اوراق سلف نفتی تا قبل از عید
حسینی با بیان اینکه با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد ایران باید به متقاضیان خرید نفت و میعانات گازی در بورس انرژی فرصت بیشتری داد، گفت: تا قبل از پایان امسال پذیره‌نویسی ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف نفتی در این بورس انجام می‌شود.

سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس در گزارش نبض انرژی، با رد هر گونه شائبه پیرامون نمایشی بودن عرضه‌های نفت خام و میعانات گازی در این بازار گفت:‌عرضه نفت خام و میعانات گازی از سوی شرکت ملی نفت ایران به موجب قانون انجام می‌شود اما شرایط خاص حاکم بر اقتصاد و پیچیدگی‌های بازار معاملات نفتی، باعث شده تا برخی از عرضه‌های صورت گرفته در رینگ صادراتی بورس انرژی همچون عرضه دیروز (۱۳ اسفند) منجر به معامله نشود.

وی با بیان اینکه در اغلب اوقات اشخاصی برای حضور در عرضه‌های صورت گرفته از سوی شرکت نفت ابراز علاقه‌مندی می‌کنند، افزود: با توجه به شرایط حاکم بر معاملات نفتی و همچنین لزوم مطابقت این شرایط با وضعیت فعالیت بخش خصوصی، به طور طبیعی می‌بایست زمان بیشتری به متقاضیان خرید محموله‌های نفتی در بورس انرژی داد تا بتوانند از مزیت موجود براساس شرایط کسب و کار کنونی استفاده کنند.

به گفته وی، شرکت بورس انرژی ایران و شرکت ملی نفت ایران وظیفه خود را در فراهم کردن بستر لازم برای فعالیت بخش خصوصی در بازار نفت کشور انجام داده اند اما علی‌رغم تحمیل برخی اقدام‌های ناشی از عوامل بیرونی، باید منتظر ماند و دید که بخش خصوصی تا چه حد می‌تواند از شرایط موجود بهره ببرد.

حسینیبو درباره صحت و سقم برخی تحلیل‌ها پیرامون افزایش درآمدهای بورس انرژی از محل کارمزد معاملات نفتی و به تبع آن انتظار برای رشد قابل توجه قیمت سهام «انرژی» در سه نماد معاملاتی مختلف، گفت: اطلاعات معاملات و عملکرد بورس انرژی به طور منظم و روزانه در حالی منتشر می‌شود که عملکرد مالی این شرکت سهامی عام نیز در پایان دوره‌های عملکردی مختلف در دسترس عموم سرمایه‌گذاران قرار دارد. از سوی دیگر مطابق با مقررات بازار سرمایه، بورس‌ها از سقف کارمزد مشخصی برخوردارند و از این‌رو انتظار برای کارمزدهای نجومی واقعی نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر، سه نماد معاملاتی «انرژی۱»، «انرژی۲» و «انرژی۳» به سه گروه از سهامداران شامل نهادهای مالی، فعالان این بورس و سایر اشخاص که در واقع سهامداران عادی بازار سهام می‌شوند اختصاص دارد که اغلب التهاب‌های قیمتی نیز متعلق به نماد معاملاتی «انرژی3» بوده که سهام آن در دست عموم مردم است.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه شرکت بورس انرژی ایران همواره از سهامداران وفادار برخوردار بوده است، گفت: این درخواست از سهامداران وجود دارد که ضمن بی‌توجهی به تحلیل‌هایی که قابلیت اتکا ندارد تنها بر روی گزارش‌ها و مستندات مالی «انرژی» که در کدال منتشر شده توجه کنند.

به گفته وی، به لحاظ قانونی امکان اینکه سهامداران هر یک از این نمادها بتوانند سهام خود را در نماد دیگری به فروش برسانند وجود ندارد در عین حال با توجه به روان بودن معاملات و ارزش بالای آن نیازی به فعالیت بازارگردان در این نمادها نیست.

مدیرعامل بورس انرژی از برنامه‌ریزی برای انتشار اوراق تأمین مالی نفتی خبر داد و گفت: تا قبل از پایان سال جاری ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد متعلق به شرکت تابعه شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی پذیره نویسی می‌شود.

  • منبع خبر : فارس