برای مقابله با سیلاب چه باید کرد؟
برای مقابله با سیلاب چه باید کرد؟
طراحی شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و تعیین حد بستر قدیم رودخانه یا حریم رودخانه، تقویت پوشش گیاهی و اقداماتی همچون آبخوان‌داری و آبخیزداری از جمله راهکار‌های مقابله بهتر با سیل در شهر‌ها است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از موضوعاتی که امروزه گریبانگیر برخی از کشور‌ها شده، بحث وقوع سیل و سیلاب است که در پی بارش‌های شدید (مانسون) شکل می‌گیرد. باید گفت که منظور از مانسون نسیم‌های دریایی شدیدی است که در فصل تابستان منجر به بارندگی شدید و در پی آن جاری شدن سیلاب می‌شود.

برهمین اساس بسیاری از کارشناسان اعتقاد براین دارند که می‌توان جلوی این بلایای طبیعی را گرفت. این سامانه بیشتر در فصل تابستان به‌ویژه تیرماه و مردادماه بخش زیادی از منابع آب را در نواحی مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد. نزولات این سامانه نقش زیادی در گسترش فعالیت‌های کشاورزی دارد و به‌نوعی می‌تواند ذخایر زیرزمینی ایران را تأمین کند. تغییرپذیری سامانه موسمی مانند سایر پدیده‌های جوی اثرات مستقیم و غیرمستقیمی در زندگی مردم دارد. این اثرات می‌تواند به‌صورت افزایش یا کاهش بارش، تغییرات رطوبتی، تغییرات دمایی، تغییرات در میزان دریافت تابش خورشیدی و همچنین برونداد انرژی زمین‌تاب بروز پیدا کند.

همچنین در برخی شهر‌ها به دلیل وجود رودخانه، زهکشی طبیعی و مناسبی دارد و روان‌آب‌های حاصل از بارش باران باید به سمت این زهکشی هدایت می‌شود، اما در صورتی که انتقال روان‌آب به درستی انجام نشود احتمال وقوع سیلاب وجود دارد.برهمین اساس کارشناسان برای مقابله با سیلاب راهکار‌هایی را ارئه می‌دهند تا از این طریق بتوان جلوی حوادث و پیشامد را گرفت.

تقویت مطالعات لایه‌های بالای جو برای دقت در پیش‌بینی سیلاب، رعایت حریم بستر رودخانه‌ها در رابطه با ساخت و ساز‌ها و کشاورزی، آگاه نمودن هرچه بیشتر مردم از خطرات سیل تابستانه (پدیده مانسون)، تقویت سیستم‌های هشداری سیل، آگاه کردن هرچه بیشتر مدیران در رابطه با مباحث مدیریت بحران، تقویت پوشش گیاهی و اقداماتی همچون آبخوان‌داری و آبخیزداری و … از جمله مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که برای پیشگیری و مقابله با سیل باید انجام داد. همچنین طراحی شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و تعیین حد بستر قدیم رودخانه یا حریم رودخانه از جمله راهکار‌های مقابله بهتر با سیل در شهر‌ها است. در کنار این مسائل باید اقدامی کلی در کشور صورت گیرد و از روان آب‌های شهری استفاده شود، با آبخیزداری می‌توان اقدامات مناسبی در رابطه با سیل انجام داد و از آب‌های سطحی می‌توان بهره برد.